دکتر صادقی قهرودی
متخصص قلب و عروق ، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

استنت دارویی قلب چیست

استنت دارویی قلب چیست

درباره استنت گذاری قلب در مقاله قبلی صحبت کرده بودیم و گفتیم که برخی استنت های دارویی هم در رابطه با بیماری های قلب و آنژیوپلاستی به کار گرفته می شود، آنژیوپلاستی و آنژیوگرافی از آن دسته مواردی است که معمولا سوالات زیادی را در ذهن بیمار به وجود می آورد و اضطراب ناشی از آن موجب آزار می شود به همین دلیل در این سایت تمام آنچه که راجع به آنژیوپلاستی و آنژیوگرافی قلب لازم دارید و نیز بیماری هایی که منجر به آن می شوند را بررسی می کنم و سعی دارم تا تمام سوالات شما را پاسخ گو باشم، این مقاله در همین راستا نوشته شده و با موضوع استنت دارویی قلب به آن می پردازم.

دکتر محسن صادقی قهرودی

توضیح کوتاهی از استنت

زمانی که پلاک های خونی در رگها ته نشین شوند شریان کرونر ممکن است باریک و عبور خون را مشکل کند، این مسئله اگر مانع خونرسانی کافی به قلب شود و اکسیژن کافی به قلب نرسد می تواند منجر به آسیب های قلبی شود و این یعنی خطر حمله قلبی در بیخ گوش بیمار نشسته است، استنت در این موقع به کمک می آید.

استنت در حقیقت یک لوله مش مانن کوچک است که در رگ کارگذاری می شود تا از باریک شدن شریان جلوگیری کند و اگر شریانی مسدود و یا دچار تنگی شده است با کمک ان مش کوچک دوباره جریان خون راه اندازی می شود و خون آزادانه به قلب وارد می شود.

در تحقیقاتی که در مجله American Family Physician منتشر شد مشخص شد نتایج برای بیماران به این شرح بود که بیمارانی که تحت آنژیوپلاستی بدون استنت قرار می گیرند در حدود ۴۰ درصد احتمال بازگشت رگ به حالت اولیه وجود دارد ولی اگر این عمل با کمک استنت انجام شود این احتمال به ۳۰ درصد کاهش و نیز درصورتی که از استنت دارویی قلب استفاده شود این احتمال به زیر ۱۰ درصد می رسد.

استنت دارویی قلب پوشیده از دارو می باشد که به تدریج در خون آزاد شده و از انسداد رگ ها جلوگیری می کند، در اکثر موارد استفاده از استنت دارویی قلب به جای استنت های معمولی ارجحیت دارد.

روش استنت گذاری چگونه انجام می شود

جراح با کمک روش آنژیوگرافی استنت دارویی قلب را جایگذاری می کند، این روش از طریق پا و یا از طرق دست انجام می شود و با کمک بی حسی موضعی یک کتتر باریک از رگ پا و یا رگ دست به سمت رگ مسدود شده می رود، پس از آن بالنی که کتتر به همراه استنت به داخل رگ برده باز شده و به این ترتیب استنت باز می شود، در مورد این روش و همچنین استنت به طور کامل در مقالات دیگری توضیح داده ام برای مطالعه مقاله آنژیوگرافی قلب و نیز مقاله استنت را باز کنید.

جراح و متخصص قلب دارو را به شکل مستقیم در شریان آزاد می کند تا بتواند جلوی تشکیل لخته خون را بگیرد همچنین پزشک برای بیمار داروهای رقیق کننده خون را تجویز می نماید.

مزایای استنت دارویی قلب

روش استنت گذاری قلب یک روش ایمن تر و کمتر تهاجمی است که در مقابل عمل بای پس قلب از تهاجم بسیار کمتر، دوره نقاهت کمتر برخوردا است، در حالی که این عمل کمترتهاجمی تنها چند روز دوره نقاهت خواه داشت عمل های بای پس قلب تا شش هفته دوره نقاهت را پشت سر می گذارند.

در استنت گذاری داروی رها شده به جریان بهتر خون و تسکین درد قفسه سینه کمک می کند و شانس حمله قلبی را نیز کاهش می دهد.

خطرات استنت گذاری در قلب

با اینکه این عمل نسبتا ایمن محسوب می شود و در موارد بسیار زیادی بیمار به خوبی استنت دارویی قلب و یا هر نوع استنت دیگری را تحمل می کند ولی به هر شکل هر پروسه پزشکی احتمال خطر و عارضه را نیز دارد، گرچه مهارت پزشک و کیفیت تجهیزات به کار گرفته شده در کم شدن عوارض استنت گذاری قلب بسیار موثر است و اگر پزشک با مهارت عمل کند احتمال آسیب بسیار کم می شود ولی به هر شکل برخی عوارض عنوان شده در تحقیقات و بررسی ها شامل این موارد می شود.

 

استنت دارویی قلب

  • مشکلات حساسیتی و ری اکشن آلرژیک نسبت به بیهوشی، رنگ ها و یا سایر وسائل به کار گرفته شده در عمل
  • مشکلات کلیوی
  • زخمی شدن رگ و یا خونریزی
  • آریتمی قلب
  • ایجاد اسکار بر روی رگ
  • عفونت
  • در موارد نادر سکته و حمله قلبی

اگر بافت اسکار بر روی رگ ایجاد شود ممکن است نیاز باشد تا پزشک روش را مجدد تکرار کند، در ضمن درد در ناحیه قفسه سینه در این شرایط هشدار محسوب می شود بنابراین اگر پس از استنت گذاری در ناحیه قفسه سینه دردی را احساس کردید حتما با پزشک در میان بگذارید تا در صورت نیاز نسبت به شرایط اقدام نماید.

عمل آنژیوپلاستی یا همان استنت گذاری قلب در بیمارستان و تحت شرایط کاملا استیبل و توسط پزشک فوق تخصص انجام می شود و بیماران محترم می بایست قبل از آن درباره مشکلات و بیماری های خود و یا داروهایی که مصرف می کنند با پزشک صحبت کنند تا بهترین تصمیم برای آنها گرفته شود

مرکز فوق تخصصی قلب دکتر صادقی قهرودی

دکتر صادقی قهرودی متخصص قلب و عروق و نیز فوق تخصص آنژیوپلاستی و آنژیوگرافی می باشند و خدمات آنژیوپلاستی و آنژیوگرافی قلب سالهاست که توسط ایشان ارائه می گردد، بیماران محترم در صورت نیاز به مشاوره و یا انجام روش مد نظر می توانند با مطب تماس حاصل نمایند و اگر درباره روش سوالی برایتان هست که نیاز است تا پاسخ گو باشیم می توانید از طریق قسمت نظرات با ما در میان بگذارید و یا در قسمت سوالات از دکتر بپرسید.

دکتر صادقی قهرودی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

همین الان مشاوره بگیر