دکتر صادقی قهرودی
متخصص قلب و عروق ، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

آیا آنژیوگرافی قلب خطرناک است

آیا آنژیوگرافی قلب خطرناک است

آنژیوگرافی قلب یک تست تصویربرداری برای این است که بدانید کدام یک از رگهای قلب در حال انسداد و یا باریک شدن هستند، نرسیدن خون به قلب باعث آسیب به قلب و مرگ سلولهای آن می شود به همین دلیل برای بسیاری از بیمارانی که احتمال انسداد در رگهای آنها می رود یک عملیات مهم است تا علاوه بر تشخیص، در صورت نیاز از روش استنت قلب برای باز کردن انسداد، استفاده و رگ مسدود شده باز شود ولی یکی از سوالاتی که بیماران معمولا در رابطه با آنژیو قلب می پرسند این است که آیا آنژیوگرافی قلب خطرناک است ؟

در حقیقت برخی عوارضی که برای این روش مطرح می شود باعث نگرانی بیماران می شود ولی باید دید که آیا واقعا این چنین هست یا خیر و کجا باید آنژیو انجام و برای چه کسانی لازم است.

این مقاله را در این رابطه آماده نمودم تا اگر سوال شما هم هست بتوانید به خوبی پاسخ دریافت کنید.

دکتر محسن صادقی قهرودی

آنژیوگرافی چیست و چگونه انجام می شود

به زبان ساده آنژو قلب یک روش تصویربرداری به کمک اشعه x-ray است. از این روش برای مشاهده رگهای خونی استفاده می شود. x-ray یک تصویر از عروق به پزشک می دهد که به آن آنژیوگرام گفته می شود. این تست برای بررسی شریانهای بد در نقاط مختلف و رگهایی که احتمال بزرگ شدن، مسدود شدن و یا آسیب و ناقص شدن در آنها وجود دارد از جمله رگهای مغز، قلب، شکم و یا پاها استفاده می شود.

با کمک این تصاویر دکتر متوجه خطراتی که ممکن است بیمار را تهدید کند می شود و درباره نحوه درمان لازم برای بیمار تصمیم گیری می کند.

به مقاله “آنژیو قلب چیست” مراجعه کنید.

در زمان آنژیوگرافی چه می افتد

دکتر برای گرفتن تصاویر آنژیوگرافی یک ماده رنگی در داخل رگ ها تزریق نموده و سپس با استفاده از یک لوله باریک و کتتر از طریق یک برش کوچک که در رگ بازو و یا کشاله ران ایجاد می نماید کتتر را به محل مورد نظر در رگ منتقل نموده و به این ترتیب تصویربرداری انجام می شود.

پس از اتمام تصویربرداری در چند روز آتی ماده رنگی از طریق کلیه و از راه ادرار از بدن خارج می شود.

آیا آنژیوگرافی قلب خطرناک است ؟

آیا آنژیوگرافی قلب خطرناک است

آنژیوگرافی نیز مانند سایر روش های پزشکی می تواند عوارض داشته باشد ولی توجه به این نکته ضروری است که این عوارض در صورتی که از تجهیزات پیشرفته استفاده شود و در صورتی که از یک پزشک متبحر کمک بگیرید احتمال کمی برای وقوع خواهند داشت، در ثانی عوارض در مقابل مزیتی که این روش برای بیمار دارد سنجیده می شود، به این معنی که

اگر بیماری مشکوک به انسداد رگ و یا تنگی عروق باشد احتمال آسیب جدی در آینده نزدیک وجود دارد، به این شکل احتمالا به زودی رگ مسدود یا تنگ شده بیمار را به یک مشکل بزرگتر مانند سکته یا حمله قلبی دچار می کند بنابراین انجام آنژیوگرافی در مورد کسانی توصیه می شود که انجام آن ضروری بوده و بایست انجام شود، بنابراین در مقابل این سوال که آیا آنژیوگرافی قلب خطرناک است باید گفت به شکل کلی این یک عمل ایمن محسوب می شود ولی در موارد معدودی ممکن است عوارض زیر را برای بیمار به دنبال داشته باشد

عوارض جزئی آنژیوگرافی قلب

خونریزی زیرپوست در محل ورود کتتر – این مسئله به طور معمول پس از مدت کوتاهی از بین می رود ( نهایتا چند روز ) ولی در صورتی که نگران هستید می توانید نگرانی تان را با پزشکتان در میان بگذارید

کبودی در محل ورود کتتر به شکل موقت

آلرژی نسبت به مواد رنگی و کنتراست، برای اینکه بهترین مدیریت بر روی بیماریتان انجام شود و پزشک بتواند شرایط را بهتر کنترل کند قبل از شروع هر گونه حساسیت را با او در میان بگذارید.

عوارض جدی تر که به شکل نادر اتفاق می افتد

  • احتمال آسیب به شریان در بازو و یا کشاله ران
  • حمله قلبی
  • سکته مغزی
  • آسیب به کلیه ها به دلیل مواد کنتراست
  • خونریزی

این عوارض بسته به شرایط ممکن است با احتمال کمتر یا بیشتر اتفاق بیافتد

  • هر چه سن بیمار بالاتر باشد احتمال عوارض نیز بیشتر است
  • بیمارانی که با مشکلات کلیوی رو به رو هستند
  • اگر بیمار یک یا بیشتر شریان کرونری مسدود داشته باشد
  • بیمارانی با سابقه جدی بیماری قلب

آنژیوگرافی می تواند همزمان با آنژیوپلاستی انجام شود به این معنی که اگر پزشک متوجه شود بیمار در خطر قرار داشته و گرفتگی در حدی است که باید رگ باز شود همزمان یک استنت به درون رگ هدایت نموده و با کمک بالن آن را در محل انسداد جایگذاری می نماید به این ترتیب رگ باز و جریان خون مجدد برقرار می شود.

در رابطه با استنت قلب و آنژیوپلاستی در همین سایت به شکل کامل توضیح داده شده است برای اطلاع بیشتر می توانید از مقالات که لینکشان را در اینجا گذاشته ام استفاده کنید.

برای انجام خدمات آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی شماره تلفن های مطب دکتر صادقی قهرودی در اختیارتان قرار گرفته است می توانید با این شماره ها تماس گرفته و علاوه بر دریافت پاسخ سوالاتتان نوبت ویزیت دریافت کنید

همین الان مشاوره بگیر