دکتر صادقی قهرودی
متخصص قلب و عروق ، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

توصیه های مهم درباره ورزش و مکمل های ورزشی

 ورزش و مکمل های ورزشی

 ورزش و مکمل های ورزشی یکی از موارد بسیار مهم که امروزه به آن توجه فراوانی به ویژه درکشورهای اروپایی شده است تغییر سبک زندگی است . یکی از موارد این تغییر سبک زندگی ؛ استفاده کمتر از وسایل نقلیه شخصی و استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه است. با کنار گذاشتن وسیله نقلیه شخصی ، فرد حداقل روزی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه مجبور به پیاده روی میشود.

که این خود برای اکثر افراد بسیار مهم و کاربردی است.| ورزشها را معمولا به هوازی و غیر هوازی و از نظر شدت به ضعیف یا کم ، متوسط و شدید تقسیم بندی می کنیم . بهترین ورزش برای بدن در افراد سالم ورزشهای هوازی با شدت متوسط و شدید است. این نوع ورزش باعث بهبود کارکرد اغلب اعضا بدن ،کاهش میزان قند خون، کاهش فشارخون ، بهبود وضعیت چربی خون افزایش توان قلب و ریه میشود. مدت زمان توصیه شده حداقل سه بار در هفته و هر بار نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه ورزش متوسط تا شدید است. دویدن ، دوچرخه سواری ، شنا از ورزشهای مفید هستند. انجام ورزشهای غیر هوازی همراه با ورزشهای هوازی مفید است. ورزشهای غیر هوازی به تنهایی اثرات مفید ورزش را کمتر دارند.این ورزشها معمولا باعث افزایش مقاومت عروقی و افزایش فشار خون شدید در موارد حاد و متوسط در مزمن میشوند.

چه علائمی در زمان ورزش اهمیت دارند ؟ معمولا در فردی که قبلا ورزش نمی کرده و تازه شروع به ورزش کرده است ممکن است روزهای اول مقدار تنگی نفس یا احساس ناراحتی داشته باشد. این میتواند طبیعی بوده و باید به تدریج و با عادت کردن بدن رفع شود. اگر در وزش علائم زیر ایجاد شود باید حتما با پزشک مشورت شود درد سینه و احساس فشار که با افزایش فعالیت تشدید شود. احساس خستگی مفرط در ورزشهای کم احساس سرگیجه شدید در زمان ورزش ( بعد از ورزش شدید اگر به صورت ناگهانی ورزش قطع شود ممکن است در افراد سالم هم احساس سرگیجه و ضعف رخ دهد که با نشستن و دراز کشیدن رفع میشود) کاهش هوشیاری طپش قلب نامنظم و احساس طپش قلب شدید و ناگهانی درد شدید اندامها که فعالیت را غیر ممکن کند.

چه کسانی نیازمند معاینه و بررسی قبل از شروع ورزش هستند؟ ۱.فرادی که سابقه بیماری قلبی و ریوی دارند و قصد دارند تازه ورزش را شروع کنند.

۲.افراد میانسالی که بیماری زمینه ایی مهم مثل فشار خون ، دیابت دارند افراد میانسالی که قصد دارند ورزشهای شدید و نسبتا حرفه ایی را شروع کنند حتی اگر بیماری زمینه ایی ندارند افراد جوان اگر سابقه بیماری قلبی در خود یا خانواده دارند ، یا حین ورزش علائم ذکر شده در بالا را دارند نیازمند بررسی هستند.

مکمل های ورزشی !؟ مکمل های موجود در بازار اغلب غیر استاندارد و قاچاق هستند حتى انها که در داروخانه ها توزیع میشوند. مکمل ها به تنهایی باعث افزایش بافت عضلات نمیشوند لذا اغلب این مکمل ها حاوی هورمونها( از جمله تستوسترون و کورتن ) و مواد نیروزا هستند که قطعا برای بدن سالم ، مضر است. موارد متعدد سکته های قلبی و مغزی و عوارض مختلف کبدی و… در مصرف کنندگان مکمل ها دیده شده است که حتی خطر جانی نیز در پی داشته است. بهترین مکمل ها استفاده از رژیم غذایی مناسب با مشورت متخصصین تغذیه است.

 ورزش و مکمل های ورزشی

دکتر محسن صادقی قهرودی استادیار دانشگاه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص بالون آنژیوپلاستی و والوپلاستی.

dr.sadeghi_ghahrodi56 با دکتر صادقی قهرودی در اینستاگرام همراه باشید.

همین الان مشاوره بگیر