روش انجام عمل انسداد عروقی مزمن CTO PCI

عمل انسداد عروقی مزمن CTO PCI، یک تکنیک با حداقل تهاجم برای رفع انسداد مزمن یا کامل سرخرگ کرونری است.  CTO به انسدادهایی اطلاق می‌گردد که بیش از ۳ ماه در داخل عروق وجود دارد.

مرکز قلب بیمارستان کوریگان مینهان  در ایالت ماساچوست روشی جدید و پیشرفته برای درمان بیماران مبتلا به انسداد عروقی مزمن، تحت عنوان CTO PCI ارائه کرده است.

رسوب شدید چربی و جرم در داخل عروق موجب انسداد عروق و بیماری‌های سرخرگ کرونری است. اختلالات سرخرگ کرونری زمانی اتفاق می‌افتد که عروق خونی به علت آترواسکلروز، به‌صورت کامل مسدود شوند. در صورت نرسیدن خون کافی به قلب، فرد دچار درد در ناحیه قفسه سینه یا آنژین، تنگی نفس و حملات قلبی می‌شود. این علائم در هنگام فعالیت یا استراحت ممکن است اتفاق بیافتد.

علائم انسداد عروقی مزمن

افراد مبتلا به انسداد عروقی مزمن نیز ممکن است موارد زیر را تجربه نمایند:

• احساس درد، فشار و تنگی در ناحیه سینه
  • نفس‌تنگی
  • تهوع
  • درد در قسمت بالاتنه و دست‌ها
  • ضربان تند یا نامنظم قلب

عمل انسداد عروقی مزمن از طریق میل زدن صورت می‌گیرد. درگذشته نیز متخصصان برای رفع تصلب شرایین، عمل بای پس سرخرگ کرونری و عمل باز قلب را توصیه می‌کردند. در این عمل یکی از رگ‌های یکی از قسمت‌های بدن برداشته‌شده و مسیر تازه‌ای برای سرخرگ کرونری ایجاد می‌شود که عبور جریان خون را دوباره ممکن می‌سازد. این عمل اما به دلیل وجود خطرات برای بعضی بیماران تجویز نمی‌شود و در این صورت روش CTO PCI برای این دست از بیماران مؤثر خواهد بود. در این روش لوله کوچک توری شکلی به‌منظور گشاد کردن رگ‌ها، کنترل دیواره عروق و باز کردن مسیر جریان خون در داخل عروق قرار داده می‌شود.

پیشرفت فناوری باعث شده است تا میزان بالایی از عمل انسداد عروقی مزمن با موفقیت بوده و نیاز کمتری به روش‌های جراحی باشد.

انسداد عروقی مزمن

روش انجام عمل انسداد عروقی مزمن

روش CTO PCI روشی است که باید توسط متخصصان قلبی خاصی انجام شود که دارای تخصص در زمینه رفع تصلب شرایین با این روش هستند. در حال حاضر نیز ۱ الی ۲ درصد از متخصصان قلب آمریکا دارای این تخصص هستند. این عمل با توجه به میزان و شدت گرفتگی‌ ها ۲ الی ۵ ساعت زمان می‌برد. همچنین بیماران پس از انجام این عمل باید به مدت یک‌ شب در بیمارستان بستری و تحت مراقبت قرار گیرند.

در صورت گرفتگی رگ، یک رگ جنبی در اطراف گرفتگی ایجاد شده و به جریان دوباره خون کمک می‌کند. متخصصان با استفاده از سیم‌های هدایت، میل جراحی را به داخل رگ جنبی وارد کرده و از چند جهت وارد عروق مسدود می‌شوند. از طریق روشی به نام آنژیوپلاستی، پس از ورود میل جراحی به داخل رگ و رسیدن به گرفتگی بالونی که در قسمت نوک میله قرار دارد متورم می‌شود. این روش موجب گشاد شدن رگ‌ها و جریان دوباره خون در داخل عروق می‌شود.

عوارض عمل انسداد عروقی مزمن

این روش به دلیل استفاده از مواد حاجب برای مشاهده داخل عروق، ممکن است موجب آسیب به کلیه و از کار افتادگی آن شود. خونریزی و کبودی در ناحیه ورود میل جراحی به داخل سرخرگ نیز از عوارض دیگر این روش است. عوارض و خطرات دیگر عمل آنژیوپلاستی شامل برخی موارد دیگر می‌شود که عبارت‌اند از:

• خونریزی در محل ورود میل جراحی
  • آسیب به عروق در اثر ورود میل جراحی
  • انسداد ناگهانی سرخرگ کرونری
  • شکاف کوچک در داخل دیواره رگ‌ها
  • حملات قلبی

مهارت و تخصص لازم

CTO PCI روشی است نیازمند تخصص و مهارت لازم است و باید به دست متخصصانی انجام شود که دارای تخصص در این زمینه باشند.  این متخصصان باید بهترین دوره درمانی برای این دسته از بیماران را تشخیص و تجویز نمایند.