باز شدن رگهای پا با آنژیوپلاستی عروق پا

به طور کلی آنژیوپلاستی به‌منظور باز کردن رگ‌های خونی مسدود که به قلب می‌رسند انجام می‌شود. آنژیوپلاستی عروق پا باعث بهبود جریان خون و کاهش درد پاها خواهد شد.

آنژیوپلاستی روشی است که طی آن لوله باریک و قابل‌انعطافی به نام میل جراحی از طریق وارد عروق می‌شود و به سمتی هدایت می‌شود که رگ تنگ شده است.

زمانی که میل جراحی به نقطه مسدود شده رسید، بالون کوچکی که در انتهای میل قرار دارد برای مدت کوتاهی متورم می‌شود. فشار ناشی از متورم شدن بالون باعث متراکم شدن چربی‌ها و کلسیم داخل رگ‌ها است که موجب افزایش جریان خون می‌شود.

در آنژیوپلاستی سرخرگ آئورت از لوله کوچک و قابل انبساطی تحت عنوان استِنت استفاده می‌شود که مانع مسدود شدن مجدد رگ‌ها است. استِنت معمولاً در آنژیوپلاستی سرخرگ‌ های کوچک پا مانند عروق ران، زانو و ساق پا به کار می‌رود زیرا عروق این ناحیه آسیب پذیراند.

علت انجام آنژیوپلاستی عروق پا

به‌ طور کلی این عمل به‌منظور باز کردن رگ‌ های خونی مسدود که به قلب می‌رسند انجام می‌ شود. در افراد مبتلا به اختلالات جلدی عروقی، این عمل در قسمت کوچکی از رگ مسدود صورت می‌گیرد.

میزان تأثیر عمل آنژیوپلاستی عروق پا

آنژیوپلاستی باعث بهبود جریان خون و تخفیف درد پاهای متناوب خواهد شد. پس از عمل آنژیوپلاستی، فرد دیگر از درد پاهای قبل از عمل رها خواهد شد.

میزان تأثیر آنژیوپلاستی نیز بستگی به‌اندازه رگ، طول رگ آسیب‌دیده و مسدود شدن کامل رگ خونی دارد.

به‌طورکلی تأثیر آنژیوپلاستی در موارد زیر به‌مراتب بیشتر است:

• عروق بزرگ
  • رگ‌های کمتر آسیب‌دیده
  • رگ‌های مسدود نشده

آنژیوپلاستی عروق پا

انتظارات پس از درمان

پس از عمل بیمار باید به مدت ۶ الی ۸ ساعت استراحت کند و ممکن است حتی در یک‌ شب در بیمارستان بستری شود. پس از مرخص شدن از بیمارستان نیز بیمار دوباره قادر به انجام فعالیت‌ های روزمره خود خواهد بود.

خطرات آنژیوپلاستی عروق پا

عوارض و خطرات این عمل مربوط به میل جراحی می‌ شود. برخی از این عوارض عبارت‌ اند از:

• درد، ورم و آسیب در محل ورود میل جراحی
  • سوزش رگ‌ها به دلیل میل جراحی
  • خونریزی در محل ورود میل جراحی
  • کبودی محل ورود میل جراحی که البته پس از گذشت چند روز برطرف می‌شود.

عوارض و خطرات شدید ناشی از آنژیوپلاستی بسیار نادر است. برخی از این خطرات نیز شامل موارد زیر می‌ شود:

• مسدود شدن ناگهانی رگ
  • لخته شدن خون
  • شکاف‌های ریز در داخل دیواره رگ‌ها
  • حساسیت به ماده حاجب
  • آسیب به کلیه‌ها و ازکارافتادگی کلیه‌ها به دلیل ماده حاجب تزریق‌شده برای نشان دادن عروق که این بسیار نادر است.

# تأثیر تشعشعات

خطر آسیب به سلول‌ها و بافت درنتیجه تشعشعات اشعه ایکس همیشه وجود دارد. اشعه ایکس مورداستفاده در این آزمایش‌ها خطرناک است اما خطرات و آسیب‌ ها در برابر مزایا آن بسیار ناچیز است.

نتیجه

در مواردی ممکن است عمل جراحی بای پَس بهترین گزینه برای درمان باشد که انتخاب این گزینه بستگی به خطرات عمل، اندازه رگ، تعداد و طول انسدادهای عروقی دارد.

پیش از عمل آنژیوپلاستی پزشک ممکن است برنامه ورزشی نیز برای بیمار خود تجویز کند.