علت تپش قلب در جوانان چیست؟

تپش قلب احساسی است که در فردی با ضربان قلب شدید، سریع، غیرعادی یا ترکیبی از این موارد رخ می دهد. تپش قلب احساسی را توصیف می کند که در بیمار هنگام احساس یک بی نظمی در ضربان عادی قلب خود رخ می دهد.

ناهنجاری های سیستم هدایت کننده الکتریکی قلب می توانند سبب تپش قلب بسیار شدید، بسیار آرام یا غیر عادی شوند.

برخی اوقات تپش قلب می تواند عادی باشد اما گاهی نیز ممکن است توسط مشکلی به وجود آید که قابل ملاحظه بوده و می تواند زندگی فرد را تهدید کند.

تپش قلب می تواند یک ضربان اضافی قلب بوده و یا بیانگر وجود بسیاری از ضربان های اضافی و در کنار هم برای مدت زمانی طولانی باشد. گاهی اوقات عدم تپش قلب یا یک وقفه نیز می تواند حس شود.

علائم و نشانه های تپش قلب در جوانان چیست؟

تپش توصیف کننده یک بی نظمی در ضربان قلب است که بیمار آن را احساس می کند. تپش های قلبی می توانند به صورت یک ضربان از دست رفته یا ضربان های مکرر و عود کننده حس شوند.

تپش قلب می تواند سریع، عادی یا غیر عادی نیز باشد. این وضعیت ممکن است به توصیف یک لرزش در قفسه سینه توسط بیمار منجر شود.

فشار خون بالا

امکان دارد بیماران از احساس پری در قفسه سینه یا گلوی خود شکایت کنند. همچنین ممکن است تنگی نفس، حالت تهوع و تعریق نیز با تپش قلب در ارتباط باشند.

در صورتی که ضربان قلب بسیار سریع باشد، فشار خون بیمار می تواند افت کند و سبب ایجاد احساس سبکی در سر و احساس قریب به غش یا بیهوشی شود. بسته به عامل ایجاد کننده تپش قلب، سنکوپ (غش کردن یا بیهوش شدن) می تواند اتفاق افتد.

تپش قلب چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص تپش قلب در جوانان و نیز در سایر گروههای سنی می تواند سخت باشد زیرا اغلب، علائم تپش قلب متناوب و دوره ای هستند و ممکن است در هنگام مراجعه بیمار جهت مراقبت، موجود نباشند.

مانند اغلب وضعیت های پزشکی، کلید تشخیص بیماری در تاریخچه پزشکی و معاینات جسمانی نهفته است.

افراد کادر درمان می توانند سوالاتی را جهت درک احساس بیمار بپرسند. موارد زیر نمونه های این سوالات هستند:

• آیا تپش ها به صورت تک ضربان های اضافی یا ضربان های از دست رفته هستند یا به گونه ای اتفاق می افتند که برای چند دقیقه یا چند ساعت به طول می انجامند؟
  • چه چیزی سبب رخ دادن آنها می شود؟
  • چه چیزی سبب از بین رفتن آنها می شود؟
  • چه علائم دیگری ممکن است بروز دهند؟ (از جمله این علائم تنگی نفس، درد قفسه سینه، تعریق، حالت تهوع و استفراغ، احساس سبکی در سر و سنکوپ می باشند.)

تاریخچه پزشکی از جمله سابقه ابتلا به بیماری قلبی یا ریوی و داروهای تجویز شده مهم می باشند.

دانستن مصرف یا عدم مصرف دارو ها یا مواد دارویی دیگر توسط بیمار مفید می باشد. این مواد شامل کافئین، داروهای بدون نسخه، داروهای گیاهی، الکل، و داروهایی غیرقانونی (مانند کوکائین، آمفتامین ها و…) می شوند که می توانند قلب تحت تاثیر قرار دهند.

معاینه جسمانی اغلب بر روی قلب و ریه ها تمرکز دارد اما در صورت لزوم بر روی دیگر اعضای سیستم های بدن نیز تمرکز می کند.

آزمایشات خون می توانند جهت جستجو برای شرایطی زمینه ای که می توانند تپش قلب ایجاد کنند مفید باشند. این آزمایشات می توانند شامل آزمایش الکترولیت ها، کلیه، عملکرد تیروئید و شمارش کامل سلول های خون (CBC) یا هموگرام جهت تشخیص آنمی (کم خونی) شوند.

آزمایشات کمک کننده در تشخیص

اغلب هنگامی که تپش قلب رخ می دهد بیمار جهت معاینه حاضر نمی باشد اما با این حال یک آزمایش نوار قلب (الکتروکاردیوگرام) می تواند جهت جستجوی شواهد غیر مستقیم علت احتمالی مفید واقع شود.

از آنجایی که برخی بیماران از ابتلای خود به ضربان زودرس دهلیزی (PAC) یا انقباضات زودرس بطنی (PVC) آگاهی ندارند، استفاده از یک مونیتور یا پایشگر قلبی می تواند مفید واقع شده و به تشخیص کمک کند.

ممکن است متوقف شدن علائم در هنگام ارزیابی آنها در هر باری که بیماران با شکایت از تپش قلب با پزشک ملاقات کرده یا به اورژانس بیمارستان می روند خسته کننده و آزار دهنده باشد.

اغلب بیماران مبتلا به تپش قلب به صورت سرپایی ارزیابی می شوند به جز در مواردی که در ارتباط با وضعیتی که زندگی بیمار را تهدید می کند نگرانی وجود داشته باشد.

پایشگرهای قلبی متنوعی می توانند برای مدت چند روز یا چند ماه پوشیده شوند تا بتوانند در صورتی که یک ناهنجاری قابل ملاحظه در ضربان قلب شناسایی شد آن را ثبت کرده و حتی به اعضای کادر درمان اطلاع دهند.

در برخی شرایط، ممکن است ضربان قلب توسط آزمایشات الکتروفیزیولوژیکال ارزیابی شود تا نقشه و طرح سیستم الکتریکی قلب مشخص شود. این فرایند شبیه کاتتر گذاری قلبی (وارد کردن یک لوله بلند و نازک به رگ) است اما کاتتر به جای اینکه وارد شریان شود وارد ورید می شود.

الکترود و کاتتر بلند به درون قلب هدایت شده و جهت ارزیابی مسیر های الکتریکی در درون عضله قلب استفاده می شوند. علاوه بر تشخیص، گاهی اوقات ممکن است مسیر هایی (الکتریکی) کوتاهی یافت شوند که با قطع کردن یا از بین بردن مسیر غیرعادی، آن را درمان کنند. سندرم ولف پارکینسون وایت نیز اغلب به این روش درمان می شود.

درمان تپش قلب در جوانان چیست؟

در صورتی که تپش قلب در جوانان یا دیگر افراد با درد قفسه سینه (همچنین درد فک، سو هاضمه یا خستگی شدید)، تنگی نفس یا سنکوپ (غش کردن) همراه باشد این وضعیت، یک وضعیت پزشکی اورژانسی می باشد.

تماس با سرویس فوریت های پزشکی و پیگیری فوری مراقبت پزشکی در این وضعیت ضروری است. تپش قلب بسته به علت زمینه ای ایجاد کننده ضربان غیرعادی قلب، درمان می شود و مناسب با نیازهای مختص به هر بیمار می باشد.

بسیاری از عوامل ایجاد کننده تپش قلب خود محدود کننده بوده (پس از مدتی خود به خود بر طرف می شوند) و تغییرات سبک زندگی می توانند رخداد آنها را کاهش دهند. این تغییرات شامل کاهش یا اجتناب از مصرف کافئین، الکل و داروهای بدون نسخه برای سرماخوردگی می شوند.

درمان بیماری قلبی

همچنین، بسیاری از داروهای گیاهی حاوی محرک هایی هستند که می توانند بر روی سیستم هدایت کننده الکتریکی قلب تاثیر گذار باشند. قطع مصرف سیگار همواره مناسب می باشد.

بسته به علت زمینه ای ایجاد کننده تپش قلب، ممکن است داروهایی جهت کنترل ریتم و میزان ضربان قلب برای بیمار تجویز شوند. دیگر درمان ها می توانند شامل ریشه کنی یا روش های جراحی جهت از بین بردن علت زمینه ای برخی انواع تپش های قلبی شوند.

در صورتی که شرایطی تهدید کننده زندگی علت تپش قلب باشند، ضربان ساز ها و دیفیبریلاتور ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

مطالب پیشنهادی :

آنژیوگرافی قلب چیست