درد قفسه سینه

درد قفسه سینه می تواند ناشی از هر چیزی از درد عضلانی گرفته تا حمله قلبی باشد و هرگز نباید نادیده گرفته شود. اما گاهی لازم است بدون اتلاف وقت اورژانس را خبر کنید.

حمله قلبی

چه زمانى باید درد قفسه سینه جدى تر گرفته شود؟

✅ زمانى که درد شدید باشد.

✅ به قفسه ى سینه فشار وارد کند.

✅ بیش از ۱۵ دقیقه طول کشد.

✅ درد به قسمت های دیگر مانند بازوها، پشت یا فک انتشار پیدا کند.

✅ همچنین با علائم دیگری مانند تنگى نفس، حالت تهوع، تعریق فراوان یا سرفه ى خونى تظاهر پیدا کند.

شما در معرض خطر بیماری هاى قلبی عروقی هستید.

آیا دچار حمله قلبی شده اید؟

درد سینه همیشه به علت مشکل قلبى ایجاد نمی شود، اما گاهی اوقات ممکن است نشانه از آن باشد:

۱- آنژین صدری

رسیدن خون به عضلات قلب محدود مى شود.

۲- حمله قلبی

ناگهان ورودى خون به بخشی از قلب مسدود مى شود.

حمله قلبی/ سکته قلبی

هر دوى این شرایط می توانند درد سنگین و یا شدیدى در قفسه سینه ایجاد کنند که ممکن است به بازوها، گردن، فک و یا عقب انتشار یابد. همچنین می توانند علائمى مانند تنگى نفس و تهوع ایجاد کنند.

تفاوت اصلی بین این دو این است که درد قفسه سینه ناشی از آنژین صدری با فعالیت بدنی یا استرس عاطفی تحریک می شود و بعد از چند دقیقه با استراحت بهتر می شود. اگر قبلا آنژین برایتان تشخیص داده شده است، ممکن است درد با داروهاى آنژین نیز کاهش یابد.

علائمى که بیش از ۱۵ دقیقه طول مى کشند، در حالت استراحت ایجاد می شوند و شامل تعریق و استفراغ می باشند ، بیشتر به دلیل حمله ى قلبی ایجاد می شوند.

اگر دچار حمله ى قلبی شدید و قبلا نیز این اتفاق برایتان افتاده است ، دارو ى تجویزیتان را مصرف کنید. اگر دوز اول کارساز نیود ، دوز دوم پی از پنج دقیقه مى تواند موثر باشد . اگر بعد از دوز دوم بهبودی نداشتید، آمبولانس خبر کنید.

علل شایع درد

اغلب درد در این ناحیه سینه در ارتباط با قلب و نشانه ای از یک مشکل تهدید کننده ى زندگی نیست.

۱- درد قفسه سینه ناشی از معده

GRED و سایر مشکلات گوارشی مانند زخم و اسپاسم عضلانی در مری، مشکلات کیسه صفرا و لوزالمعده می توانند باعث درد هایی در قفسه سینه شوند که می تواند با حملات قلبی اشتباه گرفته شود، GRED یا بیماری رفلاکس معده نیز به مرى یک بیماری شایع است که در آن اسید از معده به مری مى آید.

✅ علائم معمول معده درد عبارتند از:

✅ سوزش سر دل

✅ طعمى ناخوشایند در دهان ناشی از بازگشت اسید معده به دهان شما

✅ این علائم معمولا پس از غذا خوردن ایجاد مى شوند و در صورت خم شدن یا دراز کشیدن بدتر می شوند.

✅ این بیمارى اغلب می تواند با تغییر در شیوه ى زندگی و در صورت لزوم با استفاده از دارو درمان شود.

بنابراین برخی مواقع درد قفسه سینه ناشی از معده است و نباید نگران قلب شد، برای دانستن تفاوت بین این دردها به مقاله زیر مراجعه کنید

تفاوت بین سوزش سر دل و حمله قلبی

۲- مشکلات استخوانی یا عضلانی

اگر قفسه شما دردناک و به تماس حساس شده باشد، ممکن است ناشی از اسپاسم یک عضله در دیواره قفسه ى سینه باشد که می تواند بسیار دردناک باشد، اما با استراحت درد کاهش مى یابد .

اگر درد، تورم و حساسیت در اطراف دنده ها داشته باشید و درد با دراز کشیدن ، تنفس عمیق ، سرفه یا عطسه بد تر شود ، دچار یک وضعیت به نام کوستوکندریت هستید. این وضعیت ناشی از التهاب مفاصل بین غضروف هاى متصل به جناغ است. علائم اغلب پس از چند هفته بهبود می یابند و ممکن است توسط داروهای مسکن کاهش یابد.

۳- اضطراب و وحشت

گاهى درد در ناحیه سینه ناشى از اضطراب یا ترس رخ می دهد. هم چنین می تواند باعث علائمى مانند تپش قلب ، تعریق و سرگیجه شود.

درد قفسه سینه ناشی از ریه

۴- بیمارى هاى ریوى

اگر درد شدید دارید که با تنفس بدتر مى شود و با علائمی مانند سرفه و تنگى نفس همراه است، ممکن است ناشى از یک بیمارى ریوى باشد ، مانند:

⚠ پنومونی

التهاب ریه ها که معمولا توسط یک عفونت ایجاد می شود. موارد خفیف پنومونی معمولا با آنتی بیوتیک ها، استراحت و مایعات درمان می شوند. برای افراد مبتلا به بیماری های دیگر، این وضعیت می تواند شدید باشد و شاید درمان در بیمارستان نیاز داشته باشند.

⚠ پلورزی

التهاب غشای اطراف ریه ها، که معمولا به علت عفونت ایجاد می شود. درمان پلورزى بستگی به علت اصلی دارد. اگر ناشی از عفونت ویروسی باشد اغلب بدون نیاز به درمان حل می شود. در حالیکه پلورزی که ناشی از عفونت باکتریایی است، معمولا با آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

علت شایع درد قفسه سینه هنگام خواب

درد میتواند به خاطر اختلالات پزشکی و مشکلاتی باشد که در قفسه سینه و یا در حفره شکم شما موجود است و گاهی این درد میتواند در هنگام خواب تشدید شود.

درد قفسه سینه در هنگام خواب به چه دلیل اتفاق می افتد

شایع ترین علل درد قفسه سینه هنگام خواب شامل موارد زیر می شود:

آسیب به قفسه سینه

اگر استخوان ها و یا عضلات قفسه سینه شما به هر علتی دچار کشیدگی و یا جراحت شوند هر گونه جابجایی و یا تحرک در قفسه سینه می تواند باعث ایجاد حس درد در شما شود. به همین دلیل ممکن است در هنگام خواب به دلیل تکان خوردن های زیاد و یا خوابیدن بر روی قفسه سینه احساس درد در فرد پدیدار شود.

التهاب پرده پلور

درد در قسمت راست و یا چپ قفسه سینه به تنهایی یکی از نشانه های التهاب پرده پلور میباشد که در این حالت حجم زیادی مایع در پرده اطراف ریه جمع میشود. در این وضعیت خوابیدن در وضعیت کاملا افقی و صاف به علت گسترش التهاب به مناطق دیگر در اطراف ریه می تواند باعث بدتر شدن درد شود. خوابیدن به سمتی که دچار التهاب نشده و درد ندارد نیز میتواند باعث بدتر شدن درد شود.

رفلکس اسید معده

رفلاکس اسید معده میتواند باعث ایجاد حس سوزش در قفسه سینه شود. این اتفاق زمانی می افتد که اسید معده از طریق مری به قسمت تحتانی حلق برمیگردد. در هنگام خواب به علت افزایش تولید اسید معده و بازگشت بیشتر آن درد و سوزش میتواند بدتر شود.

در مورد اینکه چطور تشخیص دهیم درد در قفسه سینه میتواند ناشی از علل قلبی باشد باید نشانه های این درد را بشناسیم. درد قفسه سینه معمولا بک حالت درد مبهم همراه با احساس سنگینی در قفسه سینه دارد که به دست چپ و یا دست راست و یا فک تیر میکشد.

علائم درد و دلایل احتمالی آن

علائم دردی که بیشتر شبیه حمله قلبی است علائم دردی که شباهتی به حمله قلبی ندارد
احساس درد، یا احساس فشار و بی حسی و یا سوزش در قفسه سینه درد تیز و خنجری که با نفس کشیدن و یا سرفه کردن بدتر میشود
درد ناگهانی که در طی چند دقیقه به بیشترین حد میرسد درد ناگهانی خنجری شکل که تنها چند ثانیه دوام دارد
دردی که در منطقه وسیعی از قفسه سینه منتشر است همراه با درد شدید در مرکز قفسه سیینه دردی که مشخصا در یک طرف قفسه سینه است
دردی که به دست چپ، دست راست، گردن، فک و یا کمر تیر می کشد دردی که در یک نقطه مشخص قرار دارد
دردی که همراه با علائمی هم چون تنگی نفس، تهوع و عرق سرد همراه است دردی که برای ساعت ها و روز ها بدون هیچ علامت دیگری  ادامه میابد
درد و یا فشار در قفسه سینه که همراه و یا بعد از فعالیت و یا فشار احساسی و استرس ظاهر می شود دردی که با فشار دادن قفسه سینه و یا حرکت دادن بدن بدتر می شود

درد قفسه سینه حتما به معنای حمله قلبی نیست؛ علائم حمله قلبی چیست؟

سایر علل احتمالی درد سینه

علل احتمالی دیگرى براى درد قفسه وجود دارد ، از جمله:

شینگل

عفونت ویروسی یک عصب و ناحیه ى پوست اطراف آن، که باعث ایجاد بثورات دردناکی می شود که باعث ایجاد حفره هایى می شود.

⛔ ماستیت

درد و تورم سینه، که معمولا به علت عفونت، اغلب در طول شیردهی ایجاد می شود.

⛔ کوله سیستیت حاد

التهاب کیسه ى صفرا، که می تواند دردى ناگهانی و تیز در سمت راست بالای شکم شما ایجاد کند که به سمت شانه راست شما انتشار می یابد.

⛔ زخم هاى معده

شکاف در تخریب معده، که می تواند باعث درد سوزشى در شکم شما شود.

⛔ آمبولی ریوی

انسداد در رگ های خونی که خون را از قلب به ریه ها حمل می کند، که می تواند موجب درد شدید قفسه شود که ممکن است در با تنفس و سرفه بدتر شود .

⛔ پریکاردیت

التهاب کیسه ى اطراف قلب ، که می تواند باعث درد ناگهانی، تیز و تکان دهنده در قفسه سینه