علائم حمله ی قلبی | با این علائم سریع با اورژانس تماس بگیرید!

حمله قلبی تهدید کننده ی حیات است. اگر احساس کردید، خود و یا یکی از اطرافیانتان دچار حمله قلبی شده است، باید سریعا با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیرید. علائم شایع حمله ی قلبی چیست؟

نیمی از افرادی که از حمله قلبی جان سالم به در نبرده اند، با وجود مشاهده ی علائم شایع حمله ی قلبی حدود یک ساعت در درخواست کمک های پزشکی تاخیر داشته اند.

درد قفسه سینه

علائم شایع حمله ی قلبی

علائم حمله قلبی در افراد مختلف خیلی متفاوت است، در زیر به علائم شایع حمله ی قلبی اشاره می کنیم:

• درد قفسه ی سینه: احساس تنگی نفس، سنگینی قفسه ی سینه، درد یا احساس سوزش در قفسه ی سینه
  • درد بازو، گردن، فک، معده یا پشت آن: در بعضی افراد درد یا احساس تنگی نفس خیلی شدید است، در صورتی که بعضی از افراد فقط احساس ناراحتی می کنند.
  • تعریق
  • احساس سبکی در سر
  • تنفس کم عمق و کوتاه
  • احساس تهوع یا استفراغ

در صورتی که به حمله قلبی شک کردیم، آیا باید آسپرین مصرف کنیم؟

در صورتی که به حمله قلبی شک کردید، اولین کار این است که با اورژانس تماس بگیرید. شما باید تا زمانی که آمبولانس می رسد، بنشینید و استراحت کنید. برای پیدا کردن آسپرین بلند نشوید و حرکت نکنید. این کار ممکن است قلب شما را تحت فشار غیر ضروری بگذارد.

آسپرین

اگر آسپرین در نزدیکی شماست، یک قرص ۳۰۰ آن را بجوید. در صورتی که به آسپرین حساسیت دارید، از آن استفاده نکنید. اگر آسپرین در نزدیکی شما نیست و یا نمی دانید که به آن حساسیت دارید یا خیر، فقط تا زمان رسیدن آمبولانس در جای خود بمانید و استراحت کنید.

علت حمله قلبی چیست؟

خیلی از حملات قلبی به دلیل بیماری عروق کرونری قلب رخ می دهند. این بیماری زمانی رخ می دهد که عروق کرونری قلبی ( عروقی که وظیفه ی خون رسانی به قلب را بر عهده دارند) در اثر رسوب چربی در دیواره شان تنگ شده اند.

اگر قطعه ای از این چربی کنده شود، می تواند باعث ایجاد لخته در خون شود. اگر آن لخته باعث جلوگیری از رسیدن خون سرشار از اکسیژن به قلب شود، حمله قلبی رخ داده است.

دیگر علل نادر حمله قلبی تخریب خود به خودی عروق کرونری قلب (SCAD) است که در آن یک یا چند تا از عروق قلبی پاره می شوند.

تفاوت حمله قلبی و ایست قلبی چیست؟

حمله قلبی وقتی اتفاق می افتد که جریان خون قسمتی از قلب به طور ناگهانی قطع می شود. خیلی از حملات قلبی در اثر بیماری شریان کرونری قلب به وجود می آیند؛ اما ایست قلبی زمانی اتفاق می افتد که قلب شما عمل پمپاژ خون به بدن را متوقف می کند. اگر چه حمله قلبی می تواند باعث ایست قلبی شود، اما آن ها دو چیز متفاوت اند.

تفاوت حمله قلبی و ایست قلبی

کسی که دچار ایست قلبی شده است، ممکن است افت هوشیاری داشته باشد و نتواند درست نفس بکشد. اگر مشاهده کردید کسی دچار حمله قلبی شده است با تماس فوری با اورژانس و ماساژ قلبی (CPR) می توانید جان او را نجات دهید.

حمله قلبی چگونه تشخیص داده می شود؟

وقتی آمبولانس رسید کارهای زیر انجام می شود:

✅ معاینه ی شما و اندازه ی گیری ضربان قلب و فشار خون شما

✅ گرفتن نوار قلبی در آمبولانس

✅ ارزیابی علائم و سابقه پزشکی شما

✅ دادن مسکن و در صورت نیاز ماسک اکسیژن به شما

✅ اگر آسپرین مصرف نکرده اید به شما آسپرین میدهند.

✅ انتقال شما به مناسب ترین بیمارستان

آیا حمله قلبی قابل درمان است؟

بعد از رسیدن به بیمارستان درمان شما بر اساس شریان های بسته شده انجام می شود. در هر صورت برای شما یک درمان اولیه کرونری زیر پوستی انجام می شود، که می تواند شامل آنژیوپلاستی کرونری باشد که سبب باز شدن دوباره ی شریان کرونری بسته می شود، همچنین جریان خون قلب به حالت طبیعی برمی گردد و خون سرشار از اکسیژن به قلب میرسد و باعث حفظ عضلات قلبی می شود.

آنژیوپلاستی کرونری

اگر شما دچار ترومبوز شوید، نیاز است تا دارویی به شما تزریق شود تا لخته از بین رفته و جریان خون قلبی به حالت طبیعی بازگردد. بعضی اوقات ممکن است این درمان در آمبولانس انجام شود. در بعضی افراد هیچ یک از این دو درمان انجام نمی شود زیرا برای آن ها فایده ای ندارند.

بعد از حمله قلبی چه اتفاقی برای قلب می افتد؟

حمله قلبی همیشه باعث صدمات دائمی به عضلات قلبی میشود، اما با درمان سریع میتوان از آسیب بیشتر جلوگیری کرد. صدمه به قسمت خاصی از قلب باعث تاثیر روی پمپاژ قلب میشود که به آن نارسانی قلبی میگویند.

همچنین ممکن است بعضی افراد بعد از حمله های قلبی همچنان آنژین دریافت کنند تا صدمات قلبی ناشی از حمله ی قلبی درمان شوند، زیرا ممکن است همچنان یک یا چند رگ قلبی دچار تنگی باشند.

پیشگیری از حمله قلبی

سبک زندگی سالم به شما کمک میکند تا از بیماری های کرونری قلب و حمله های قلبی در امان باشید. اگر شما دچار حمله قلبی شده اید با سالم نگه داشتن قلبتان و مصرف داروهایتان میتوانید خطر بروز بیماری های قلبی را در خودتان کاهش دهید. اگر شما بیشتر از ۴۰ سال دارید میتوانید از پزشک یا پرستارتان بخواهید که سلامت قلب شما را برای ارزیابی خطر حمله قلبی در طی ۱۰ سال آینده چک کند.

پیشگیری از حمله قلبی

حمله  قلبی میتواند یک تجربه ی ترسناک باشد و ممکن است برای کنار آمدن با آن نیازمند گذشت زمان باشید. طبیعی است که راجع به آینده و بهبودی خود نگران باشید.

خیلی از افراد بعد از چند ماه بهبودی کامل می یابند و میتوانند به زندگی طبیعی خود باز گردند. هر چند ممکن است بعضی افراد احساس کنند دیگر توانایی سابق در انجام کار ها را ندارند. انجام بازتوانی قلب می تواند بازگشت شما به شرایط نرمال را سریع تر کند.

دکتر محسن صادقی قهرودی استادیار دانشگاه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص بالون آنژیوپلاستی و والوپلاستی

Heart attack