دکتر صادقی قهرودی
متخصص قلب و عروق ، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

انواع داروی بیماریهای قلبی شایع چیست؟

برای درمان بیماری قلبی عروقی در حالت کلی، سه کلاس دارویى نیترات ها، بتا بلوکرها و مسدود کننده های کانال کلسیم تجویز می شوند. در ادامه با داروی بیماریهای قلبی شایع آشنا شوید. 


افراد مبتلا به بیماری های قلبی در طی درمان و حتی بعد از انجام آنژیوگرافی یا آنژیوپلاستی جهت کنترل بیماری خود می بایست از داروهای تجویز شده توسط متخصص قلب و عروق استفاده کنند.

داروهای فشار

داروهای نیترات ها

در گروه نیترات ها می توان به داروهای زیر اشاره داشت:

 ایزوسورید (ایزوردیل)

✅ مونونیترات ایزوسوربید (ایمدور)

✅ تکه های نیترات پوستى

داروهای مسدود کننده بتا

در گروه بتابلاکرها می توان به داروهای زیر اشاره داشت:

✅ پروپرانولول (ایندرال)

✅ آتنولول (تنورمین)

✅ متوپرولول (لوپرسور)

پرانول

داروهای مسدود کننده کانال کلسیم

در گروه نیترات ها می توان به داروهای زیر اشاره داشت:

✅ نیفدیپین (پروکاردیا، آدالات)

✅ وراپامیل ( کالان ، ورلان ، ورلان پى ام ، ایزوپتین ، ایزوپتین اس آر ، کوورا اچ اس )

✅ آملودیپین (نوروازک)

✅ عامل جدید چهارم، رانولازین (رانکسا) نیز در درمان بیماری قلبی عروقی تجویز می شود.

افراد مبتلا به آنژین ناپایدار دارای تنگى شدید عروق کرونر هستند و اغلب در معرض ابتلا به حمله ى قلبی هستند. علاوه بر داروهای آنژین، به آن ها آسپیرین و رقیق کننده ى خون داخل وریدى مانند هپارین نیز داده مى شود. یک فرم از هپارین، انوکساپارین (لوونوکس)، ممکن است به صورت زیر جلدی تزریق شود و نشان داده شده است که به عنوان هپارین وریدی در کسانی که آنژین ناپایدار دارند، اثربخش است.

آسپرین

آسپرین مانع از چسبیدن عناصر لخته شدن خون به نام پلاکت ها می شود، در حالی که هپارین از خونریزی در سطح پلاک ها جلوگیری می کند. افراد مبتلا به آنژین ناپایدار ممکن است علائم خود را به طور موقت با این داروهای قوی کنترل کنند، اما آن ها اغلب در معرض ابتلا به حملات قلبی هستند. به همین علت، براى بسیاری از افراد مبتلا به آنژین ناپایدار، آنژیوگرافی کرونری یا CABG توصیه مى شود .

آنژیوپلاستى می تواند نتایج خوبی در بیمارانی که یک یا چند تنگی شریانى دارند، مناسب است. در طی آنژیوپلاستى، یک بی حسى موضعی به پوست اطراف شریان کشاله ران یا مچ دست تزریق می شود. شریان با یک سوزن سوراخ شده و یک غلاف پلاستیکی وارد شریان می شود. تحت هدایت اشعه ایکس (فلوروسکوپی) یک لوله ى پلاستیکی بلند و نازک، که کاتتر هدایتی نامیده می شود، از طریق غلاف به منشا عروق کرونر از آئورت پیشرفت می کند.

آنژیوپلاستی عروق کرونری

سپس مواد حاجب حاوی ید از طریق کاتتر هدایتى تزریق می شود تا تصاویری توسط اشعه ایکس از شریان های عروق کرونر گرفته شود. در مرحله بعد، بالون توسط کاتتر به محل انسداد فرستاده مى شود. سپس این بالون به مدت یک دقیقه باد می شود، بر روى پلاک فشار وارد کرده و شریان کرونرى را باز مى کند . فشار باد شدن بالون ممکن است یک یا دو اتمسفر باشد و حتى تا ۲۰ اتمسفر نیز امکان پذیر است. در نهایت، بالون بسته و از بدن خارج می شود.

دستگاه های آترکتومى نیز توسط کاتتر وارد عروق کرونر شده و بسته به نوع دستگاه انتخاب شده، به روش های مختلف فعال می شوند.

عمل بای پس عروق کرونری قلب یا CABG برای کاهش آنژین صدری در افرادی که بیماری آن ها به داروها پاسخ نداده است و نامزد خوبی برای PCI نمی باشند، مفید است. جراحى CABG برای درمان بیماری قلبی بهتر است در بیماران با انسداد چندگانه در نقاط مختلف انجام شود یا هنگامی که انسداد در بخش های شریانی خاصی قرار می گیرد که برای مداخله های کرونری بیش از حد مناسب نیستند.

جراحی قلب باز

جراحى قلب باز اغلب در بیمارانی که موفقیت دراز مدت در پی یک یا چند آنژیوپلاستى کرونر نداشته اند، استفاده می شود. این نوع عمل، برای بهبود بقای طولانی مدت در افرادی که دارای تنگى قابل توجهی در عروق کرونر اصلی سمت چپ، و همچنین افرادی که دارای تنگى قابل توجهی در شریان های متعدد هستند، به ویژه در موارد کاهش عملکرد پمپ عضله قلب، استفاده مى شود.

دکتر محسن صادقی قهرودی استادیار دانشگاه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص بالون آنژیوپلاستی و والوپلاستی

همین الان مشاوره بگیر