دکتر صادقی قهرودی
متخصص قلب و عروق ، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

توصیه های جدی قلبی به افراد دیابتی

دیابت و بیماری های قلب و عروق
درباره دیابت و بیماری های قلب و عروق مطالب بسیاری در دسترس دوستان وجود دارد.
در اینجا بسیار خلاصه چند مطلب مهم را خدمت شما عرض می کنیم:

دیابت مهم ترین عامل خطرساز(ریسک فاکتور) بیماری های فلبی عروقی است.حتی دیابت کنترل شده نیز عامل خطر مهمی برای بیماری های قلبی عروقیست،قند کمی بالاتر از نرمال هم می تواند باعث ایجاد بیماری های قلبی عروقی شود.

پس ممکن است در بیمار سال ها قبل از تشخیص دیابت، زمینه بیماری قلبی عروقی وجود داشته باشد.

معمولا افراد دیابتی همزمان به چربی خون بالا و فشار خون بالا هم مبتلا هستند که شدت بیماری های قلبی عروقی را بیشتر می کند.دیابت هم احتمال و هم شدت بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد.انواع بیماری های قلبی عروقی( مثل تنگی عروق، نارسایی قلبی، آریتمی ها) می تواند ایجاد شود.ممکن است بیماران دیابتی علائم تیپیک بیماری های عروق قلبی مثل درد سینه را نداشته باشند لذا هر گونه علامت باید بررسی شود.

کنترل فشار خون و چربی خون در بیماران دیابتی حتی بدون بیماری قلبی بسیار مهم و حیاتی است و میزان کاهش باید مثل افراد مبتلا به بیماری های قلبی عروقی باشد.بررسی سالیانه(چک آپ) در افراد دیابتی بدون علامت هنوز جای سوال است.

اما اگر فردی بیش از پنج سال دیابت داشته باشد و به ویژه دیگر عوامل خطرساز (فشار خون بالا، چربی بالا، سابقه فامیلی بیماری های قلبی و مصرف سیگار) داشته باشد حتی بدون علامت هم شاید بهتر است بررسی انجام دهد.نوع بررسی بستگی به شرایط بیمار دارد.

اما معاینه، نوار قلب، اکوکاردیوگرافی اولیه توصیه می شود.تست ورزش، اسکن قلب، استرس اکو و یا سی تی آنژیوگرافی نیز بسته به شرایط بیمار انجام می شود.مصرف آسپیرین در افراد دیابتی بدون بیماری قلبی عروقی توصیه نمی شود.حفاظت از پاها(جلوگیری از زخم)، معاینه سریاب چشم ها، کنترل کار کرد کلیه ها از مسائل اساسی و مهم در افراد دیابتی است.

دکتر محسن صادقی قهرودی استادیار دانشگاه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص بالون آنژیوپلاستی و والوپلاستی.

dr.sadeghi_ghahrodi56 با دکتر صادقی قهرودی در اینستاگرام همراه باشید.

همین الان مشاوره بگیر