ورزش های ساده بعد از استنت گذاری یا آنژیوپلاستی قلب

آنژیوپلاستی قلب می تواند به بهبود جریان خون به قلب کمک کند. پس از این روش، ضروری است که شیوه زندگی سالم شروع شود. ورزش پس از آنژیوپلاستی عموما بخش مهمی از بهبودى طولانی مدت شما است.

در انتخاب نوع، میزان و شدت ورزش هوشمند باشید. به این ترتیب می توانید بدن خود را برای بهبودی و جلوگیری از مشکلات قلبی بیشتر آماده کنید.

۱) ورزش کردن بلافاصله پس از آنژیوپلاستی قلب

از پزشک خود یک برنامه درمانى دریافت کنید. بلافاصله پس از آنژیوپلاستی نیاز به پیروی از دستورالعمل های خاص ورزشى دارید. دقیقا همان چیزی را که پزشک به شما توصیه کرده است دنبال کنید.

هنگامی که بیمارستان را پس از آنژیوپلاستی قلب ترک می کنید، پزشک با شما صحبت خواهد کرد و به شما برگه هاى ترخیص را مى دهد که دقیقا مشخص می کند چه نوع فعالیت هاى بدنی را می توانید انجام دهید و چه فعالیت هایى را نمى تواید انجام دهید.

اطمینان حاصل کنید که توضیح پزشک را متوجه شده اید و به طور کامل دستورالعمل ها را بخوانید. در مورد هر گونه سوال و یا نگرانی با پزشک خود صحبت کنید.

هنگامی که مرخص شدید، مجاز به انجام انواع تمرین هاى هوازی و مقاومتى طبق دستورالعمل پزشک هستید.

استراحت

۲) حداقل یک تا دو روز استراحت پس از آنژیوپلاستی قلب

اگر چه آنژیوپلاستی قلب یک روش کم تهاجم است، اما اغلب نیاز به یک شب اقامت در بیمارستان و یک دوره استراحت بعد از آن دارد.

هر چند توصیه های هر پزشک متفاوت است، اما اکثرا از شما می خواهند که یک یا دو روز بعد از آنژیوپلاستی فعالیتى انجام ندهید .

این به معنای بلند نکردن اجسام سنگین، انجام ندادن فعالیت هاى هوازی یا انجام ندادن هر فعالیتی که با افزایش ضربان قلب همراه باشد، است.

شما قادر به انجام فعالیت های روزمره  خود خواهید بود. مراقب باشید فعالیت هایی مانند حمل اجسام سنگین، تمیز کردن، باغبانی و فعالیت هایى که از شدت بیشتری برخوردار  هستند باشید.

۳) شروع یک برنامه توانبخشی

در مورد مزایای شروع یک برنامه توانبخشى قلبى با پزشک خود صحبت کنید. پس از چند روز فعالیت بدنی، به شروع یک برنامه توانبخشى قلبی فکر کنید. که باید با پزشک یا متخصص قلب خود در مورد آن صحبت کنید.

برنامه های توانبخشی قلبى برای بیمارانی است که دارای انسداد قابل توجهی هستند، دارای بیماری های قبلی (مانند حمله قلبی یا آنژین) هستند یا در حال حاضر مشکل قلبى دارند عالى مى باشد .

هدف از این برنامه توانبخشی این است که به شما در مورد نحوه ورزش و کار آموزش دهد تا در طول استقامت هوازى خود را بالا ببرید.

۴) شروع با فعالیت روزمره

ابتدا با فعالیت هاى روزمره زندگی شروع کنید. اگر قصد انجام توانبخشى قلبی را ندارید، می توانید با فعالیت هاى روزمره شروع کنید. بهترین قدم برای شروع فعالیت همان کارهاى روزمره زندگی است.

فعالیت های روزمره زندگى (یا فعالیت های ابتدایی) همان کارهایى است که بخشی از روال معمول روزمره شما را شامل مى شود.

برای مثال، بالارفتن از پله ها، پارک کردن ماشین، خرید مواد غذایی، باغبانی، و همه فعالیت های ساده اى که ضربان قلب شما را افزایش مى دهند.

هنگامی که پس از اتمام آنژیوپلاستی قلب به خانه مى روید، احتمالا محدودیت هایى در فعالیت هاى خود خواهید داشت. به جای شروع تمرینات ساختاری بیشتر، به آرامی با فعالیت های روزمره زندگی، استقامت ایجاد کنید. سپس آن را به آرامى بیشتر کنید .

۵) ورزش با دوستان و خانواده

به همراه یک دوست یا اعضای خانواده ورزش کنید. این کار یک گزینه هوشمند و ایمن است. به طور کلی، اکثر بیماران پس از آنژیوپلاستى قلب به راحتى مى توانند ورزش کنند.

با این حال، ممکن است همراهى افراد دیگر تاثیر بیشترى داشته باشد. در صورت داشتن احساس سرگیجه یا درد قفسه سینه، آنها می توانند به شما در صورت نیاز کمک کنند.

پیدا کردن یک برنامه ورزشی منظم طولانی مدت

۱)ورزش هوازی

هدف خود را روی ۱۵۰ دقیقه تمرین هوازی قرار دهید . بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که بزرگسالان سالم هر هفته ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی را هدف خود قرار دهند. پس از آنژیوپلاستی قلب زمانی که پزشک به شما اجازه داد،  باید این میزان فعالیت را هدف خود قرار دهید.

۱۵۰ دقیقه هدفى نیست که بلافاصله به آن برسید. پس از چند هفته یا چند ماه در یک برنامه توانبخشى قلبی، ممکن است بتوانید به این هدف برسید.

توصیه می شود که فعالیت هاى هوازی متوسط ​​تا شدید را انجام دهید. نشان داده شده است که این سطح فعالیت علائم طولانی مدت را در مقایسه با افرادی است که با شدت متوسط ​​ورزش نمی کنند کاهش مى دهد.

سعی کنید فعالیت هایی مانند پیاده روی، آهسته دویدن، دوچرخه سواری، شنا، پیاده روی یا رقص را امتحان کنید.

بعد از آنژیوپلاستی

۲) تمرین با وزنه

دو تا سه روز تمرین با وزنه را امتحان کنید. پس از اینکه با ورزش هوازی راحت شدید، درباره برخی تمرینات با وزنه فکر کنید. این تمرینات به توانبخشى قلبى شما کمک می کنند.

پزشکان توصیه می کنند که بزرگسالان سالم، و حتی کسانی که دارای مشکلات قلبی هستند، دو تا سه روز تمرین مقاومتی را هدف قرار دهند . دو روز متوالى تمرینات یکسانى را انجام ندهید .

۲۰ دقیقه ورزش با وزنه را هدف قرار دهید . شامل یک سری تمریناتى که عضلات بزرگ را درگیر مى کند.

اگر درد قفسه سینه دارید به این معنى است که ورزش براى شما سنگین است. پس از کارهایى که باعث ایجاد علائم مى شوند اجتناب کنید .

۳) ورزش در هوای مناسب

توجه بیشتری به شرایط آب و هوایی داشته باشید. اگرچه اکثر تمرینات بعد از آنژیوپلاستی برای شما امن هستند، بعضی از پزشکان توصیه می کنند که ورزش در آب و هوای نامناسب را انجام ندهند و در فضاى سربسته ورزش کنند .

برخى شرایط آب و هوایی، مانند هواى خیلی گرم، مرطوب و یا بسیار سرد می توانند علائم مانند درد قفسه سینه، دشواری در تنفس یا تنگی نفس ایجاد کنند.

توصیه می شود اگر دماى هوا زیر ۲۰ درجه فارنهایت (-۶ درجه سانتیگراد) بود در داخل خانه ورزش کنید.

همچنین در صورتی که رطوبت هوا بالاتر از ۷۵٪ باشد یا درجه حرارت به طور کلی بیش از ۸۰ درجه فارنهایت (۲۶.۶ درجه سانتیگراد) باشد، نیز در خانه بمانید.

۴) متوقف کردن ورزش

از عوارض جانبی یا علائم در طول فعالیت آگاهى داشته باشید. معمولا آنژیوپلاستی قلب به کاهش علائم قلبی (مانند درد قفسه سینه) کمک می کند؛ با این حال، هنوز هم باید توجه داشته باشید که در طول و بعد از فعالیت چه احساسى دارید. در صورت داشتن هر یک از علائم زیر، ورزش را متوقف کنید و با پزشک خود تماس بگیرید:

• درد قفسه سینه
  • مشکل در تنفس
  • تپش قلب
  • ناراحتی در فک، بازو، شانه، پشت یا معده
  • تهوع

۵) مشورت با پزشک

به طور مرتب به پزشک خود مراجعه کنید. پس از آنژیوپلاستی قلب ، توصیه می شود که به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید. این کار مهم است و به شما در برقراری ارتباط با پزشک خود در مورد پیشرفت در توانبخشى کمک خواهد کرد.

اگر می خواهید شدت فعالیت یا زمان آن را افزایش دهید، با پزشک خود تماس بگیرید تا درباره این موضوع صحبت کنید.

اگر دچار مشکل در پیشرفت ورزش هستید، با پزشک خود تماس بگیرید و ببینید آیا توصیه هایی برای شما دارد یا خیر.

اگر با عوارض جانبی، علائم یا سایر مسائل مواجه شدید، با متخصص قلب خود مشورت کنید.

مطلب مرتبط: مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی

تمرین های بى خطر پس از آنژیوپلاستی قلب

۱) آمادگی برای ورزش

ورزش خود را با گرم کردن شروع کنید و با سرد کردن پایان دهید. قسمت ضروری تمرین گرم کردن و سرد کردن است.

گرم کردن باید حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول بکشد. تمرینى بسیار آرام را انتخاب کنید که یک نسخه کاهش یافته از ورزش اصلى باشد . برای مثال، قبل از پیاده روی، به آرامی روی تردمیل راه بروید.

هدف از گرم کردن این است که ضربان قلب شما به آرامى افزایش پیدا کند و عضلات را گرم و شل کند تا طیف وسیعی از حرکت داشته باشند.

سرد کردن بسیار شبیه به گرم کردن است. همچنین باید حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه طول بکشد و تمرین آرام و کمى باشد.

سرد کردن باعث می شود که میزان ضربان قلب و فشار خون شما بدون کاهش سریع فعالیت به حالت طبیعی برسد .

۲) پیاده روی

اغلب روزها ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید. ورزش بسیار امنى که اغلب توصیه می شود پیاده روی ۳۰ دقیقه ای است. این یک تمرین عالی برای اکثر افراد پس از آنژیوپلاستی قلب است.

مطالعات نشان داده است که یکی از بهترین تمرینات برای شروع راه رفتن است. هدف خود را ۳۰ دقیقه در بیشتر روزهای هفته قرار دهید.

اگر در حال حاضر نمی توانید ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید، از کم تر شروع کنید .

از آنجا که پیاده روی یک تمرین کم اثر و فشرده است، اکر مى خواهید تمام روز هاى هفته آن وا انجام ندهید ، می توانید میزان آن در روز را بیشتر کنید .

۳) تمرینات هوازی

سایر تمرینات هوازی مانند دویدن، دوچرخه سواری یا شنا را امتحان کنید . اگر ۳۰ دقیقه پیاده روی کرده اید و می خواهید انواع فعالیت های هوازی دیگرى را امتحان کنید، برخی از تمرین هاى زیر را امتحان کنید:

پیاده روی تند.  در حالی که ممکن است به نظر می رسد این تمرین ضربان قلب شما را بیش از حد بالا می برد، این ورزش براى توانبخشى قلبی مناسب است . پیاده روى تند کالری بیشتری نسبت به دویدن مى سوزاند

شنا کردن. یکی دیگر از ورزش های توانبخشى قلبی است. این ورزش کل بدن را شامل می شود، اما بر روى مفاصل فشار کمى مى آورد . علاوه بر این، آب بدن شما را خنک نگه می دارد که ضربان قلب را پایین می آورد.

دوچرخه سواری. اگر پیاده روی چیزی نیست که دوست دارید، سعی کنید دوچرخه سواری را امتحان کنید.

یوگا

۴) یوگا

یوگا انجام دهید. از آنجایی که تمرینات قدرتی ورزش مناسبى براى توانبخشى قلبى است ، باید ورزشى را انتخاب کنید که داراى حرکات قدرتى باشد .  یوگا یک تمرین ورزشی است که می تواند بدون افزایش ضربان قلب باعث تقویت عضلات شود.

نکته جالب در مورد یوگا این است که می تواند برای تمرینات قدرتی مفید باشد و تنفس شما را تقویت کند و به شما کمک کند که استرس را از خود دور کنید که ممکن است بعد از انجام آنژیوپلاستی قلب مفید باشد.

سعی کنید یوگا را یک تا دو بار در هفته انجام دهید. هدف خود را یک جلسه ۴۵ تا ۶۰ دقیقه ای قرار دهید.