دکتر صادقی قهرودی
متخصص قلب و عروق ، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

غذاهای مفید برای بعد از انژیوگرافی

اگر شریان کاروتید در گردن مسدود شود، ممکن است فرد به عارضه های قلبی دچار شود. که در پی آن ممکن است، بیمار به آنژیو قلب نیازمند باشد. در کنار روشهای درمانی که پزشک انجام می دهد یکی از موارد مهم برای بهبودی رعایت رژیم غذایی است. در حقیقت اگر بدانیم بعد از آنژیوگرافی چی بخوریم، کمک موثری برای درمان خودمان کرده ایم. در این مقاله راجع به این غذاهای مفید و مضر صحبت کرده ایم.

گرچه رژیم غذایی خاصی برای این افراد وجود ندارد، افرادی که آنژیوگرافی داشته اند و بیماری قلبی دارند، باید روی رژیمی تمرکز کنند که چربی حیوانی کمی داشته و چربی های غیر اشباع فراوانی داشته باشد. ملاحظات غذایی و تغذیه بعد از آنژیوگرافی شامل مصرف غذاهایی که میتواند از انسداد شریان ها جلوگیری کند است. هدف از این رژیم کاهش کلسترول LDL و افزایش میزان HDL و حفظ وزن سالم است.

تغذیه

بعد از آنژیوگرافی چه بخوریم؟

تغذیه بعد از آنژیوگرافی شامل میوه های مختلف و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. فیبر و مواد مغذی موجود در غذاهای گیاهی به کنترل فشار خون و افزایش وزن کمک میکنند. غلات خرد نشده که در بلغور گندم، بلغور جو دو سر، برنج قهوه ای، گندم کامل و ذرت یافت میشود، به کنترل میزان کلسترول کمک میکنند.

ماهی سالامون، قزل آلا و شاه ماهی سرشار از امگا۳ هستند و با کاهش ابتلا به بیماری های قلبی در ارتباط می باشند. حبوبات، آجیل، آووکادو و زیتون یک منبع برای رژیم غذایی سالم قلبی در چربی غیراشباع منفرد هستند.

غذای مناسب بعد از آنژیوگرافی

غذاهای مناسب بعد از آنژیوگرافی داشتن رژیم غذایی مایعات شفاف برای بیمار است. ممکن است این رژیم غذایی تنها برای چند ساعت پس از این فرایند باشد تا بدن استراحت کند. مواد خوراکی که در رژیم مایعات شفاف مجاز هستند شامل آب، چای و قهوه کم رنگ، قطعات یخ بدون تکه های میوه ای و سوپ رقیق می باشد. به محض اینکه پزشک احساس کند زمان مناسب فرا رسیده است، رژیم غذایی فرد را ارتقا خواهد داد.

در صورتی که فرد هنوز علائم منفی بیهوشی مانند حالت تهوع یا استفراغ را تجربه می کند، ممکن است پزشک یک رژیم غذایی مایعات کامل برای او تجویز کند تا ناراحتی گوارشی او را کاهش دهد. این رژیم غذایی علاوه بر تمامی موارد مجاز در رژیم غذایی مایعات شفاف شامل غذا های نیمه مایع مانند پودینگ، ماست، شیر، خامه گندم و سوپ های خامه ای نیز می شود.

با اینکه این مورد اغلب قدمی مناسب در تغییر رژیم غذایی پس از جراحی می باشد اما ممکن است در صورت کوتاه بودن مدت بستری فرد در بیمارستان، پزشک تصمیم بر چشم پوشی از مایعات کامل داشته و به طور مستقیم رژیم غذایی معمول را برای بیمار تجویز کند.

مطلب مرتبط: مراقبت های بعد از آنژیوگرافی

رژیم غذایی کم چرب

جهت محافظت از قلب و شریان ها در برابر ابتلا به مشکلات بیشتر، داشتن یک رژیم غذایی دارای مقادیر کم از چربی، چربی اشباع و کلسترول توصیه می شود. فرد باید این رژیم غذایی را به صورت یک تغییر دائمی در سبک زندگی خود ایجاد کند.

در حالی که مقداری چربی در رژیم غذایی روزانه مورد نیاز است اما باید سعی شود مقدار چربی کل و چربی اشباع به ترتیب کمتر از ۳۰ و ۷ درصد کالری های روزانه را تشکیل دهند. باید از گزینه های غذایی کم چرب مانند گوشت بدون چربی و لبنیات کم چرب استفاده کرد.

تغذیه

رژیم غذایی کم سدیم

علاوه بر داشتن رژیم غذایی کم چربی، امکان دارد پزشک یک رژیم غذایی کم سدیم را نیز تجویز کند. دلیل این مورد این است که سدیم سبب احتباس مایعات و تجمع آن ها در اطراف قلب می شود که این وضعیت نارسایی قلبی را به وجود می آورد.

فرد باید جهت محافظت از قلب خود روزانه تنها ۱۵۰۰ تا ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم مصرف کند. سدیم در بسیاری از مواد غذایی فرآوری و بسته بندی شده وجود دارد. باید با پختن مواد غذایی تازه، مصرف سدیم را محدود ساخت. همواره باید به مقدار سدیم بر روی برچسب های غذایی توجه کرد. در صورتی که آن ماده غذایی ۵ درصد یا کمتر از مقدار مجاز روزانه سدیم داشته باشد، یک ماده غذایی کم سدیم است.

غذاها را با گیاهان، فلفل و لیمو مزه دار کنید و از مصرف غذاهای فرآوری شده و بسته بندی که مقدار زیادی نمک دارند خودداری کنید. سوپ و آب گوشت های کم نمک را انتخاب کنید.

غذاهای کم کالری

رژیم غذایی سالم برای قلب شامل غذاهای کم کالری است. چاقی میتواند منجربه دیابت و فشار خون بالا شود، چیزی که میتواند باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری شریان کروناری قلبی شود. حفظ مقدار مناسب کالری جز مهمی از رژیم سالم قلبی است.

مصرف کالری بیش از مقداری که در روز سوخته میشود میتواند حفظ BMI مناسب بدن را به خطر بیاندازد. با پزشک یا متخصص تغذیه خود برای کمک به مشخص کردن مقدار کالری مورد نیاز روزانه، براساس فعالیت هایتان صحبت کنید.

کلسترول و چربی های اشباع

انجمن بین المللی قلب، خون و ریه توصیه میکند که بیشتر از روزی ۳۰۰ میلی گرم کلسترول مصرف نشود. خواندن برچسب مواد غذایی به مشخص کرن مقدار کلسترول مصرفی در وعده غذایی کمک میکند. چربی اشباع میتواند منجربه افزایش وزن، افزایش مقدار کلسترول شود و منجربه تصلب شرایین گردد.

منایع چربی که باید بعد از استنت گذاری قلبی پرهیز شوند شامل گوشت گاو، گوشت خوک، بیکن و کره هستند. همچنین چربی های اشباع در پوست مرغ و لبنیاتی مانند خامه، کره و پنیر وجود دارند. انجمن قلب امریکا توصیه میکند که بیش از ۷ درصد کالری مصرفی روزانه از چربی های اشباع دریافت نشوند.

محدود کردن چربی های ترانس

چربی های ترانس در غذاهای سرخ شده، غذاهای پخته شده، کوکی ها، پنیر پیتزا و چوب مارگارین وجود دارند و اثر آن ها در افزایش کلسترول LDL شناخته شده است. این ها برای بهبود قوام و مزه غذا و افزایش عمر ماده غذایی به آن ها اضافه میشوند. همچنین ممکن است چربی های اشباع روی برچسب غذا به عنوان “روغن هیدروژنه شده” درج شده باشند. انجمن قلب امریکا توصیه میکند که فقط یک درصد کالری روزانه از چربی های اشباع بدست آید.

روغن های سالم قلبی

به جای کره و روغن ها از چربی های سالم قلبی استفاده کنید. روغن کتان، زیتون، کنجد و روغن دانه گندم میوانند برای چاشنی استفاده شوند. روغن زیتون رقیق، روغن کلزا و بادام زمینی میتوانند برای سرخ کردن استفاده شوند زیرا درجه تبخیر بالایی دارند.

روغن سویا میتواند در سس ها و غذاهای سرخ کردنی و غذاهایی که در درجه پایین پخته میشوند استفاده شود. روغن کلزا میتواند به جای کره و مارگارین استفاده شود زیرا درجه تبخیر بالایی دارد و آن را به یک روغن همه کاره تبدیل میکند.

رژیم غذایی بعد از بالن زدن قلب

اگر چه آنژیوپلاستی کرونر و استنت ها می توانند رگ های خونی را باز نگه دارند، اما مداخلات ، از جمله آنژیوپلاستی کرونر، علل التهاب و آترواسکلروز را به تنهایی پوشش نمی دهند . دکتر مک دوگال می گوید : ” آترواسکلروز در جریان است، شما می توانید تمام مداخلات را امتحان کنید، اما روند ادامه می یابد. “با این حال، تغییرات غذایی می تواند به آهسته شدن پیشرفت آن کمک کند.

دکتر مک دوگال یک رژیم غذایی گیاهی مبتنی بر گیاهان نشاسته ای اما بدون روغن یا چربی را توصیه می کند – که شبیه به رویکرد کوزاک است.

طبق گفته کوزاک، تغییراتی که در رژیم غذایی اش برای رژیم غذایی گیاهی برای قلب سالم ایجاد کرد حداقل بوده است. به عنوان مثال، او می گوید، “من سوپ عدس را دوست دارم. من عادت داشتم آن را با روغن درست کنم و الان این کار را نمی کنم. » او همچنین عاشق قارچ سرخ شده است، اما به تازگی قارچ ها را به جای روغن و کره با پیاز و سیر تفت می دهد .  علاوه بر این، به جای کره آب شده، یکن و پنیر روی سیب زمینی پخته شده، را با سالسا خانگی سرو می کند.

چربی اشباع و تغذیه بعد از آنژیوگرافی

تغییرات رژیم غذایی بعد از آنژیوپلاستی کرونر، همراه با ورزش و ترک سیگار، به شما امکان حفظ مزایای این روش را می دهد. اما اگر رژیم گیاهخواری برای شما مناسب نیست ،  گزینه های تغذیه ای دیگری برای شما وجود دارد.

افرادی که آنژیوپلاستی کرونر داشته اند باید توصیه های رژیم غذایی و شیوه زندگی انجمن قلب آمریکا را دنبال کنند. طبق این توصیه ها یک رژیم غذایی قلب سالم شامل:

  • مصرف بیش از ۴ و نصف لیوان فنجان میوه و سبزیجات در روز
  • مصرف دو یا چند بار ماهی در هر هفته
  • مصرف نمک کمتر از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز
  • مصرف حداقل سه بار غلات کامل در روز
  • مصرف کمتر از ۳۶ اونس نوشیدنی های شیرین در یک هفته
  • لبنیات کم چرب

علاوه بر این، در یک مطالعه ممحققان متوجه شده اند افزادی که سابقه حمله قلبی داشتند با  رژیم غذایی مدیترانه ای موفق شدند، به طور قابل توجهی بهبود یابند.

رژیم غذایی مدیترانه بر روی مصرف سبزیجات، غلات کامل، میوه، پروتئین ، و مقدار کمی چربی های سالم مانند روغن زیتون و آجیل تأکید می کند.

رژیم مدیترانه سالم تر از رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی گوشت، پیتزا و همبرگر است که بسیاری از مردم از آن استفاده می کنند. همچنین باعث کاهش عوامل خطر برای حمله قلبی می شود .

در نهایت، با دنبال کردن توصیه های رژیم غذایی انجمن قلب آمریکا، یا رژیم مدیترانه ای، گیاهخواری و یا حتی یک رژیم غذایی گیاهی، ممکن است یک تغییر سالم برای قلب شما باشد.

بعد از آنژیوپلاستی قلب مراقبت هایی لازم است تا به بهترین نتیجه درمان دست یابید. تغذیه بعد از آنژیوپلاستی می تواند یکی از فاکتورهای مهم باشد. اگر شریان کاروتید شما که در گردنتان قرار دارد مسدود شود، ممکن است مجبور شوید که آنژیوپلاستی انجام دهید. در طی آنژیوپلاستی ، جراح یک لوله ی کوچک را از طریق برشی در کشاله ی ران به سمت گردنتان و در محل انسداد میفرستد.

بعد از آن جراح یک استنت –یک وسیله ی بالون مانند- در شریان کار میگذارد تا شریان را گشاد کند و انسداد را از بین ببرد. به این دلیل که انسداد شریان باعث میشود شما در خطر زیادی برای ابتلا به حمله ی قلبی و دیگر حوادث قلبی عروقی قرار داشته باشید، پزشک به شما یک رژیم غذایی مخصوص میدهد تا به بهبودی شما کمک کند.

نوشیدن آب

مواد غذایی که نباید بعد از آنژیوپلاستی خورد!

اثر تمام کار های خوب خود را با انتخاب غذا های ناسالم از بین نبرید. در اینجا مهم ترین غذا هایی آورده شده اند که باید از خوردن آن ها اجتناب کرد:

۱- گوشت های فرآوری شده

چنین گوشت هایی شامل هات داگ ها و گوشت های آماده می شوند. این موارد سرشار از سدیم، نیترات و دیگر مواد نگهدارنده ای هستند که می توانند به قلب افراد آسیب برسانند.

۲- چربی های اشباع و ترانس

باید مراقب چربی های اشباع شده در کره، خامه، پنیر، گوشت قرمز پر چرب و پوست ماکیان (مرغ و…) بود. چربی های ترانس را می توان در مواد غذایی بسته بندی شده یا سرخ شده یافت. این موارد حاوی مقادیر بالایی از کلسترول ناسالم هستند.

۳- دانه های فرآوری و تصفیه شده

این موارد شامل نان سفید و برنج سفید می شوند. فرآوری کردن، بسیاری از قسمت های سالم دانه ها را حذف می کند.

۴- مواد غذایی یا نوشیدنی های دارای شکر اضافی

ممکن است شنیده باشید که اجتناب از مصرف نوشیدنی های غیر الکلی و گاز دار مفید است. دلیل این گفته آن است که چنین نوشیدنی هایی پر از شکر هستند. با این وجود باید برچسب روی نوشیدنی های دیگر هم بررسی شود.

علاوه بر این، باید از مصرف مواردی مانند شکلات، ژله و دسر ها خودداری کرد. زیرا این مواد پر از شکر بوده و می توانند به افزایش وزن منجر شوند.

در نهایت، باید این گفته از ویزنبرگر را به خاطر داشت: یک رژیم غذایی سالم برای مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی ترکیبی از تمامی مواد غذایی است که فرد مصرف می کند و تنها به غذا های مفید یک گروه غذایی محدود نمی شود.

سعی کنید غذا هایی سالم را در هر وعده غذایی یا اسنک خود جای دهید. با این کار در مسیر بهتری به سمت سلامت قلب خود پس از آنژیوپلاستی قرار خواهید گرفت.

کلینیک قلب دکتر محسن صادقی قهرودی

دکتر صادقی قهرودی فوق تخصص آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی قلب بوده و ایشان سالهاست با تجربه های موفق در زمینه های مطرح شده فعالیت می نمایند، بیماران محترم می توانید برای دریافت خدمات آنژیوگرافی با مطب دکتر صادقی تماس بگیرید.

دکتر محسن صادقی قهرودی استادیار دانشگاه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص بالون آنژیوپلاستی و والوپلاستی

همین الان مشاوره بگیر