دکتر صادقی قهرودی
متخصص قلب و عروق ، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

خطرات آنژیوگرافی قلب برای افراد بالای مسن

هدف آنژیوگرافی قلب برای بیماران قلبی

آنژیوگرافی کرونری به استفاده از رنگ برای تشخیص بیماری های قلبی اطلاق می شود. یک لوله طویل، نازک و انعطاف پذیر که کاتتر نامیده میشود در مچ دست یا کشاله ران شما وارد میشود و به سمت قلب شما فرستاده میشود. وقتی در محل مورد نظر قرار گرفت، رنگ تزریق میشود و تصویرهای اشعه ایکس گرفته می شوند. آنژیوگرافی قلب برای افراد مسن یکی از مسائلی است که بیماران در رابطه با آن می پرسند و در این مقاله راحع به آن توضیح داده ایم.

رنگ مخصوص به اشعه ایکس اجازه می دهد که تصاویری از شریان کرونری تهیه کند و هر جایی که ممکن است تنگی یا انسداد داشته باشد را به تصویر بکشد.  همچنین این تصویر برداری میتواند مشکلات دریچه قلبی و عضلات قلبی شما را نیز نشان دهد.

گرچه آزمایش هایی مانند تست ورزش، اکو قلبی، نوار قلبی و معاینه بالینی اطلاعات مهمی درمورد قلب شما فراهم میکنند، اما پاسخی برای تمام پرسش ها ندارند. در بعضی موارد، برای تشخیص درست و تصمیم گیری برای بهترین درمان اطلاعات بیشتری مورد نیاز است.

آنژیوگرافی قلب در بخش آنژیوگرافی بیمارستان ها و توسط دکتر قلب انجام می پذیرد.

دکتر محسن صادقی قهرودی

شرح آنژیوگرافی کرونری قلب

توجه: لطفا تمام داروها و مکمل ها و ویتامین هایی که استفاده میکنید را با بسته بندی اصلی خودشان نزد پزشکتان ببرید. بعضی از بیماران متوجه این موضوع می گردند که همراه داشتن موارد زیر ممکن است مفید باشد:

  • یکی از اعضای خانواده یا دوستان برای یادداشت برداری یا پرسیدن سوالات
  • لیستی از پرسش هایی که دارید برای این که اطمینان حاصل کنید تمام اطلاعات را دریافت خواهید کرد
متخصص آنژیوگرافی قلب
متخصص آنژیوگرافی قلب

قبل از انجام آنژگرافی قلب موارد زیر انجام خواهند شد:

  • تمام ارزیابی ها توسط پرستار شامل اندازه گیری فشار خون و دیگر علائم حیاتی
  • یک جلسه برای آموختن فرآیند به شما
  • مرور و امضای فرم رضایت نامه
  • آزمایش خون و نوار قلب
  • دستورات خاصی درمورد داروهای شما
  • تمیز کردن و آماده کردن ناحیه ای کوچک در مچ دست یا کشاله ران

بلافاصله قبل از عمل، به بخش آنژیوگرافی بیمارستان قلب منتقل خواهید شد.

  • به شما داروهایی داده خواهد شد تا به آرامشتان کمک کند، اما شما در طی فرآیند هوشیار خواهید بود تا بتوانید دستورات پزشک و پرستار را انجام دهید.
  • پزشک مچ دست یا کشاله ران شما را سرد خواهد کرد.
  • یک کاتتر کوچک در مچ دست یا کشاله ران شما وارد می شود و به سمت قلب شما فرستاده م یشود.
  • تصاویر اشعه ایکس گرفته می شوند و رنگ مخصوصی از طریق کاتتر تزریق می شود تا شریان های کرونری شما را به نمایش بگذارند و در صورت وجود ناحیه تنگ یا انسداد، آن ها شناسایی گردند.
  • بعضی افراد هنگام تزریق رنگ احساس گرگرفتگی یا نیاز به دفع ادرار پیدا می کنند.
  • در طی فرآیند، ممکن است از شما خواسته شود که یک نفس عمیق بکشید و آن را حبس کنید، یا سرفه کنید.
  • احساس کمی درد در قفسه سینه غیر طبیعی نخواهد بود. در صورتی که احساس ناراحتی کردید یا نگران بودید با پرستارتان صحبت کنید.
  • مدت زمان این فرآیند به طور معمول ۳۰ تا ۹۰ دقیقه میباشد.

بعد از عمل، شما دوباره به بخش بازخواهید گشت

  • پرستار مکررا نبض، فشار خون، نبض های دست یا پا و محل ورود کاتتر را بررسی خواهد کرد.
  • اگر کاتتر از مچ دست وارد شده باشد برای یک ساعت، و اگر کاتتر از کشاله ران وارد شده باشد شما تا شش ساعت باید در تخت استراحت کنید. در این زمان میتوانید بخوابید یا استراحت کنید.
  • اگر گرسنه هستید، می توانید با مشورت پزشک یک میان وعده بخورید.
  • به شما توصیه میشود که مایعات زیادی بنوشید تا به دفع رنگ از کلیه ها کمک کنید. اگر نیاز دارید به دستشویی بروید، از پرستار بخواهید به شما کمک کند.
  • پزشک درمورد نتایج آنژیوگرافی قلبی با شما صحبت خواهد کرد تا برای درمان یا داروهای جدید با شما تصمیم گیری کند.
  • قبل از ترخیص شما، از شما خواسته میشود که کمی در اطراف راه بروید تا اطمینان حاصل شود که مشکلی ندارید.

دستورالعمل های بیمار آنژیوگرافی

لطفا برای بازگشت از بیمارستان مقدمات را فراهم کنید. شما نمی توانید خودتان رانندگی کنید. معمولا ترخیص از بیمارستان پنج تا شش ساعت بعد از فرآیند می باشد.


سوالی که ذهن خیلی از مردم را درباره ی آنژیوگرافی درگیر کرده است این است که آیا آنژیوگرافی قلب برای افراد مسن خطر دارد یا نه؟ریسک عمل در این افراد چقدر است؟ آیا امید به بهبودی در این افراد هست؟ در این مقاله سعی شده است در این رابطه صحبت شود.


آنژیوگرافی یک پروسه درمانی است که پزشک معالج و متخصص قلب می تواند به کمک آن وضعیت کلی قلب شما را ارزیابی کند. آنژیوگرافی در واقع به این معنا است که پزشک معالج شما می تواند گزارش خوبی از کیفیت گردش خون در بدن شما در زمان ها و نواحی مختلف را به دست آورد.

به کمک آنژیوگرافی پزشکان متخصص می توانند نواحی خاصی که در آن ها جریان خون با انسداد مواجه است را شناسایی کنند. جریان کم خون در بدن بدین معنا است که سطح اکسیژن و مواد اساسی و مورد نیاز که برای کارکرد طبیعی بدن مورد نیاز است کم می باشد.

آیا آنژیوگرافی قلب برای افراد مسن مناسب است؟

استفاده از این روش برای درمان بیماری قلبی در هر گروه سنی امن و بدون خطر است. با این حال در مورد افراد سالخورده و مسن باید بگوییم که این موضوع در افراد مختلف متغیر است. به عنوان مثال یک بیمار مسن که مشکلات خاص سلامتی ندارد و یا مشکلی که مربوط به قلب باشد در بدن او وجود نداشته باشد می تواند از این عمل استفاده کند.

مراحل آنژیوگرافی در این شرایط نتایج بسیار دقیقی را تولید می کند و در نتیجه پزشکان متخصص به خوبی می توانند فعالیت قلب را مورد بررسی قرار دهند. این موضوع برای آنژیوگرافی قلب برای افراد مسن با ۸۰ سال سن و بیشتر صدق می کند و نتایج کاملا دقیق و کاربردی هستند.

در برخی شرایط خاص، روش تهاجمی آنژیوگرافی ممکن است منجر به بروز عوارض جانبی خاصی شود. با این حال قبل از هر چیز پزشک معالج ، شرایط بیمار خود را به دقت بررسی کرده و سپس در صورت امکان وی را به انجام آنژیوگرافی تشویق می کند.

استفاده از آنژیوگرافی یک روش بسیار خوب برای تشخیص نواحی خاصی از شریان های قلبی است که جریان خون بدن بیمار در آنجا مسدود یا کند شده است. این نکته بسیار مهم است که قلب انسان اکسیژن و مواد غذایی لازم خود را به طور کامل دریافت کند و تنها راه این کار نیز از طریق جریان خون است.

آنژیوگرافی

آیا آنژیوگرافی قلب خطرناک است

با توجه به این که میانگین سنی جمعیت جهان رو به افزایش است و افراد در سنین مختلف و حتی در ۹۰ سالگی آنژیوگرافی را انجام می دهند، حالا کم کم سوالاتی در زمینه امنیت این روش برای افراد مطرح شده اند. آنژیوگرافی در واقع یک عمل جراحی است که در آن یک لوله باریک وارد شریان و رگ های قلبی می شود و مسدودیت های موجود در نواحی خاص را برطرف می کند.

در نتیجه حذف انسداد و بستگی شریان های قلبی، قلب بیمار می تواند مواد مورد نیاز و همچنین اکسیژن خود را دریافت کند و دیگر مشکلاتی از قبیل درد قفسه سینه و حملات قلبی گریبان گیر افراد نمی شود.

هر فرد مسن و سالخورده ای نمی تواند آنژیوگرافی کند. یک متخصص، که یک معلم مدرسه ۹۴ ساله را برای انجام آزمایش آنژیوگرافی فرستاده این ادعا را ارائه داده است. دلیل وی نیز این بود که فرد مذکور هیچ مشکل یا عوارض جانبی خاصی نداشت و یک زندگی فعال داشت و هنوز هم به مسافرت می رفت.

با در نظر گرفتن این مثال می توان گفت فرستادن مریضان مختلف برای انجام آنژیوگرافی می تواند در شرایط مختلف خروجی متفاوتی داشته باشد و افراد در این زمینه تفاوت های زیادی با هم دارند. نمی توان این عمل را برای همه مریض ها بدون در نظر گرفتن خصوصیاتشان تجویز کرد.

مطلب مرتبط: آنژیوگرافی از راه دست

مطلب مرتبط: مراقبت های بعد از آنژیوگرافی

عوارض جانبی آنژیوگرافی قلب برای افراد مسن

با این که بزرگسالان و افراد سالخورده که سبک زندگی سالم و مناسبی دارند می توانند در آزمایش آنژیوگرافی شرکت کنند، برخی از این افراد ممکن است در این راه مشکلاتی نیز داشته باشند. این موضوع شامل مواردی نظیر سن بیماران و فاکتور های سلامتی می شود.

استفاده از فاکتور های مختلف امنیتی و محافظتی برای بیمارانی که بر روی تخت دراز کشیده اند و آماده انجام آنژیوگرافی هستند اجباری می باشند. این افزایش ضریب ریسک می تواند به خاطر پخش شدن عفونت پس از عمل جراحی و کاهش کارکرد همیشگی و مناسب کلیه باشد. علاوه بر این با توجه به فاکتور سن و سال، سطح انرژی بدن بیماران نیز پایین خواهد بود.

تغییراتی که در این مرحله در قلب بیمار ایجاد می شوند نیز نقشی اساسی در تاثیر بر خروجی آزمایش و عوارض جانبی مرتبط به آنژیوگرافی دارند. رگ های قلبی سخت و محکم می شوند و قرار دادن استنت های خاص که در آنژیوگرافی مورد استفاده قرار می گیرند دشوار خواهد بود.

نتایج آنژیوگرافی قلب برای افراد مسن 

نتایج آنژیوگرافی قلب برای افراد مسن

با این که نتایج به دست آمده از آزمایش آنژیوگرافی قلب در شرایط مختلف متفاوت هستند، برای کسانی که سبک زندگی سالم و مناسبی دارند یک نکته مثبت وجود دارد. در حالت تهاجمی این آزمایش، متخصص قلب می تواند احتمال بروز حمله قلبی و پروسه های اضطراری قلب نظیر عمل بای پس را کاهش دهد.

طبق گفته متخصصان، بیمارانی که از مشکل درد قفسه سینه رنج می برند، به خصوص افراد سالخورده و مسن، شاید همیشه برای مشخص شدن دلیل بروز این مشکل به آنژیوگرافی نیازی نداشته باشند.

با این که در زمینه ی استفاده از آنژیوگرافی قلب برای افراد مسن بالای ۸۰ سال هیچ دستورالعمل خاصی در دست نیست، اما نوع تهاجمی از این عمل جراحی، در بیشتر موارد می تواند نتایج بسیار دقیقی را در بیماران بدست آورد و به کمک برنامه ریزی از بیماری های ناخواسته در آینده جلوگیری به عمل آورد.

همین الان مشاوره بگیر