درد قفسه سینه چه زمانی جدی است؟

درد قفسه سینه می تواند ناشی از هر چیزی از درد عضلانی گرفته تا حمله قلبی باشد و هرگز نباید نادیده گرفته شود. اما گاهی لازم است بدون اتلاف وقت اورژانس را خبر کنید.

حمله قلبی

چه زمانى باید درد قفسه سینه جدى تر گرفته شود؟

✅ زمانى که درد شدید باشد.

✅ به قفسه ى سینه فشار وارد کند.

✅ بیش از ۱۵ دقیقه طول کشد.

✅ درد به قسمت های دیگر مانند بازوها، پشت یا فک انتشار پیدا کند.

✅ همچنین با علائم دیگری مانند تنگى نفس، حالت تهوع، تعریق فراوان یا سرفه ى خونى تظاهر پیدا کند.

شما در معرض خطر بیماری هاى قلبی عروقی هستید.

آیا دچار حمله قلبی شده اید؟

درد قفسه سینه همیشه به علت مشکل قلبى ایجاد نمی شود، اما گاهی اوقات ممکن است نشانه از آن باشد:

۱- آنژین صدری

رسیدن خون به عضلات قلب محدود مى شود.

۲- حمله قلبی

ناگهان ورودى خون به بخشی از قلب مسدود مى شود.

حمله قلبی/ سکته قلبی

هر دوى این شرایط می توانند درد سنگین و یا شدیدى در قفسه سینه ایجاد کنند که ممکن است به بازوها، گردن، فک و یا عقب انتشار یابد. همچنین می توانند علائمى مانند تنگى نفس و تهوع ایجاد کنند.

تفاوت اصلی بین این دو این است که درد قفسه سینه ناشی از آنژین صدری با فعالیت بدنی یا استرس عاطفی تحریک می شود و بعد از چند دقیقه با استراحت بهتر می شود. اگر قبلا آنژین برایتان تشخیص داده شده است، ممکن است درد با داروهاى آنژین نیز کاهش یابد.

علائمى که بیش از ۱۵ دقیقه طول مى کشند، در حالت استراحت ایجاد می شوند و شامل تعریق و استفراغ می باشند ، بیشتر به دلیل حمله ى قلبی ایجاد می شوند.

اگر دچار حمله ى قلبی شدید و قبلا نیز این اتفاق برایتان افتاده است ، دارو ى تجویزیتان را مصرف کنید. اگر دوز اول کارساز نیود ، دوز دوم پی از پنج دقیقه مى تواند موثر باشد . اگر بعد از دوز دوم بهبودی نداشتید، آمبولانس خبر کنید.

علل شایع درد قفسه سینه

اغلب درد قفسه سینه در ارتباط با قلب و نشانه ای از یک مشکل تهدید کننده ى زندگی نیست.

۱- بیماری رفلاکس معده به مرى (GERD)

بیماری رفلاکس معده به مرى یک بیماری شایع است که در آن اسید از معده به مری مى آید.

✅ علائم معمول معده درد عبارتند از:

✅ سوزش سر دل

✅ طعمى ناخوشایند در دهان ناشی از بازگشت اسید معده به دهان شما

✅ این علائم معمولا پس از غذا خوردن ایجاد مى شوند و در صورت خم شدن یا دراز کشیدن بدتر می شوند.

✅ این بیمارى اغلب می تواند با تغییر در شیوه ى زندگی و در صورت لزوم با استفاده از دارو درمان شود.

۲- مشکلات استخوانی یا عضلانی

اگر قفسه سینه شما دردناک و و به تماس حساس شده باشد، ممکن است ناشی از اسپاسم یک عضله در دیواره قفسه ى سینه باشد که می تواند بسیار دردناک باشد، اما با استراحت درد کاهش مى یابد .

اگر درد، تورم و حساسیت در اطراف دنده ها داشته باشید و درد با دراز کشیدن ، تنفس عمیق ، سرفه یا عطسه بد تر شود ، دچار یک وضعیت به نام کوستوکندریت هستید. این وضعیت ناشی از التهاب مفاصل بین غضروف هاى متصل به جناغ است. علائم اغلب پس از چند هفته بهبود می یابند و ممکن است توسط داروهای مسکن کاهش یابد.

۳- اضطراب و وحشت

گاهى درد قفسه ى سینه ناشى از اضطراب یا ترس رخ می دهد. هم چنین می تواند باعث علائمى مانند تپش قلب ، تعریق و سرگیجه شود.

درد قفسه سینه ناشی از ریه

۴- بیمارى هاى ریوى

اگر درد شدید قفسه سینه دارید که با تنفس بدتر مى شود و با علائمی مانند سرفه و تنگى نفس همراه است، ممکن است ناشى از یک بیمارى ریوى باشد ، مانند:

⚠ پنومونی

التهاب ریه ها که معمولا توسط یک عفونت ایجاد می شود. موارد خفیف پنومونی معمولا با آنتی بیوتیک ها، استراحت و مایعات درمان می شوند. برای افراد مبتلا به بیماری های دیگر، این وضعیت می تواند شدید باشد و شاید درمان در بیمارستان نیاز داشته باشند.

⚠ پلورزی

التهاب غشای اطراف ریه ها، که معمولا به علت عفونت ایجاد می شود. درمان پلورزى بستگی به علت اصلی دارد. اگر ناشی از عفونت ویروسی باشد اغلب بدون نیاز به درمان حل می شود. در حالیکه پلورزی که ناشی از عفونت باکتریایی است، معمولا با آنتی بیوتیک ها درمان می شود.

سایر علل احتمالی درد قفسه سینه

علل احتمالی دیگرى براى درد قفسه سینه وجود دارد ، از جمله:

شینگل

عفونت ویروسی یک عصب و ناحیه ى پوست اطراف آن، که باعث ایجاد بثورات دردناکی می شود که باعث ایجاد حفره هایى می شود.

⛔ ماستیت

درد و تورم سینه، که معمولا به علت عفونت، اغلب در طول شیردهی ایجاد می شود.

⛔ کوله سیستیت حاد

التهاب کیسه ى صفرا، که می تواند دردى ناگهانی و تیز در سمت راست بالای شکم شما ایجاد کند که به سمت شانه راست شما انتشار می یابد.

⛔ زخم هاى معده

شکاف در تخریب معده، که می تواند باعث درد سوزشى در شکم شما شود.

⛔ آمبولی ریوی

انسداد در رگ های خونی که خون را از قلب به ریه ها حمل می کند، که می تواند موجب درد شدید قفسه سینه شود که ممکن است در با تنفس و سرفه بدتر شود .

پریکاردیت

التهاب کیسه ى اطراف قلب ، که می تواند باعث درد ناگهانی، تیز و تکان دهنده در قفسه سینه

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.