چرا دچار حمله قلبی می شویم ؟ اینها علائم حمله قلبی هستند

علائم حمله قلبی

درباره علائم حمله قلبی چه می دانید؟ قلب یک عضو حساس، کنترل کننده و بسیار مهم در بدن است که مانند سایر اعضای بدن نیاز به تغذیه و اکسیژن رسانی دارد، قلب چهار شریان اصلی دارد که دوتا از این شریانها بزرگ و شاخه دار هستند و خون حاوی اکسیژن را به قلب منتقل می کند، اگر یکی از این شاخه ها به طور ناگهانی مسدود شود به بخشی از عضله قلب اکسیژن و غذا نمی رسد به این وضعیت ایسکمی قلب گفته می شود. اگر ایسکمی قلبی مدت زمانی طول بکشد حمله قلبی اتفاق می افتد و به معنی دیگر عضله قلب دچار مرگ می شود

دکتر محسن صادقی قهرودی

چرا دچار حمله قلبی می شویم

زمانی که جریان خونرسانی به قلب متوقف شود و انسداد که اغلب در اثر چربی، کلسترول و دیگر عناصر خون به وجود می آید لخته به وجود و لخته در رگهای قلب موجب ایجاد علائم حمله قلبی می شود

لخته وقتی بوجود میاید که سطح چربی رسوب کرده در رگ زخمی ایجاد شود، سلولهای و فاکتورهای خونی آنجا تجمع کرده و لخته تشکیل میشود و نهایتا باعث‌ انسداد رگ شده و سکته اتفاق می افتد

عوامل مختلفی مانند چربی خون، سیگار کشیدن و غلظت خون، افزایش وزن، دیابت، فشار خون بالا و سبک زندگی اشتباه می تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد

حمله قلبی خطرناک است

حمله قلبی که به آن انفارکتوس میوکارد هم گفته میشود ممکن است خطرناک بوده و حتی موجب مرگ بیمار شود ولی خوشبختانه پیشرفت علم تاثیر بسیار زیادی را بر روی روند درمانی بیماران گذاشته و با روش هایی مانند آنژیوپلاستی که توسط یک پزشک فوق تخصص آنژیوپلاستی قابل انجام است و استفاده از استنت هایی که در این روش به کار گرفته می شود می توان جلوی پیشرفت بیماری و آسیب به بیمار را گرفت.

علائم حمله قلبی چیست

حمله قلبی علائمی را ایجاد می کند که اگر آنها را بدانید به خوبی می توانید متوجه خطری که بیمار را تهدید می کند شده و شرایط را مدیریت کنید، این علائم عبارتند از

احساس فشار، درد، سوزش و یا سفتی که ممکن است در ناحیه قفسه سینه و بازو ها احساس کنید و این احساس ممکن است به سمت گردن ، وک و یا پشت کشیده شود

• حالت تهوع، سوء هاضمه، سوزش قلب و یا درد در ناحیه شکم
  • احساس سبکی و یا سرگیجه ناگهانی

علائم حمله قلبی در بیماران مختلف متفاوت است

در همه افراد علائم حمله قلبی یکسان نیستند و شدت یکسانی ندارند، برخی افراد درد خفیف دارند، برخی درد شدیدی را حس می کنند، برخی افراد ناگهانی و حتی بدون علامت اتفاق می افتد، در برخی افراد اولین علامت ممکن است همان ایست قلبی باشد ولی در هر صورت هرچه علائم بیشار باشد احتمال آنکه فرد دچار حمله قلبی شده باشد بیشتر است

چطور از حمله قلبی جلوگیری کنیم

همان طور که گفته شد در برخی افراد حمله قلبی به طور ناگهانی و سریع اتفاق می افتد ولی در برخی دیگر فرد با علائمی که از قبل هشدار می دهند مانند آنژین و احساس درد در ناحیه قفسه سینه رو به رو می شوند، آنژین در اثر کاهش موقتی جریان خون به قلب ایجاد می شود.

برخی ریسک فاکتورها هستند که می توانند نشان دهنده خطر باشند، این ریسک فاکتورها به شما می گوید بهتر است تحت نظر یک دکتر قلب قرار بگیرید و به شکل دوره ای از قلبتان محافظت کنید.

علائم حمله قلبی را بدانید

اگر در شرایط این فاکتورهای خطر هستید بهتر است با متخصص قلب و عروق دیداری داشته باشید

سن

سن افرادی که دچار حمله قلبی می شوند اکثرا بالای ۶۵ سال است، افزایش سن باعث می شود تا بدن تحرک کمتری داشته باشو و همچنین به دلیل تجمع بیشتر برخی فاکتورهای خونی مانند کلسترول و عدم تحرک مخصوصا افرادی که مدام در حالت نشسته و یا خوابیده هستند احتمال تشکیل لخته را در بدنشان افزایش می دهند و این به معنی احتمال حمله قلبی است، اگر سنتان بالای ۶۵ سال است و یا اطرافیانتان بالای ۶۵ سال هستند شما ممکن است خطر حمله قلبی را داشته باشید.

سیگار

سیگار کشیدن باعث ایجاد غلظت در خون می شود و باعث ایجاد مشکلاتی در فاکتور کلسترول خون می شود پس اگر می خواهید در معرض حمله قلبی نباشید بهتر است آن را ترک کنید و اگر سیگاری هستید علائم حمله قلبی را جدی تر بگیرید.

کلسترول بالا

وجود کلسترول بیشتر در خون احتمال ته نشین شدن و ایجاد پلاک ها را افزایش می دهد و این یکی از مواردی است که به شما می گوید بهتر است تغذیه تان را بهتر کنید و سبک زندگی تان و لایف استایل زندگی تان را به شکلی تغییر دهید که احتمال تجمع کلسترول را کاهش دهد تا خطر حمله را کاهش دهید.

فشار خون بالا

فشار خون یک عامل خطرناک است نه فقط برای قلب بلکه برای مغز، ریه ها و کلیه ها؛ یکی از شرایط برای فشار خون و یک مثال برای کسانی که دارای رگهای واریسی هستند و در معرض فشار خون قرار می گیرند ممکن است دچار مشکلاتی مانند حمله قلبی ، آمبولی ریه و یا سکته مغزی شوند.

پلاک های خونی که در رگهای پا تشکیل می شوند و موجب واریس می شوند ممکن است با فشار خون کنده و به رگهای دیگر و اعضای دیگر مهاجرت کنند و جایی مانند قلب، رگهای مغز و یا ریه به رگها چسبیده و باعث گرفتگی شوند، بنابراین فشار خون می تواند به طور واضح احتمال حمله قلبی را افزایش دهد

بهتر است برای کنترل فشار خون از روش هایی مانند تغذیه سالم و کنترل نمک، ورزش، کنترل وزن و ترک الکل کمک بگیرید.

افزایش وزن

افزایش وزن با تجمع کلسترول و چربی غیر مفید در بدن مخصوصا در اطراف ناف و شکم همراه است، افزایش وزن تحرک شما را کم می کند، فشار بیشتری به ماهیچه های قلب برای خونرسانی می آورد و در نهایت با مشکلاتی مانند اضافه شدن کلسترول خطر ابتلا به حملات قلبی را افزایش می دهد بنابراین علائم حمله قلبی را در این زمان جدی تر بگیرید.

ولی همه اینها قابل کنترل است اگر تحت نظر یک متخصص قلب و عروق قرار بگیرید، رژیم مناسب غذایی رعایت کنید، ورزش کنید و مصرف میوه و سبزیجات و ماهی را جایگزین مصرف گوشت قرمز و چرب کنید و سبک زندگی سالم داشته باشید.

دیابت نوع ۲

دیابتی ها هم می توانند با خطر ابتلا به حملات قلبی رو به رو باشند زیرا دیابت باعث باریک تر شدن و کوچکتر شدن شریان ها می شود، این بیماری خطرات بالقوه زیادی را به دنبال دارد و باید آن را جدی گرفت، کسانی که با مشکلات دیابت رو به رو هستند به طور دوره ای باید تحت نظر دکتر قلب باشند.

بیماران نارسایی کلیوی

کسانی که با مشکلات کلیوی رو به رو هستند و دچار نارسایی کلیه می باشند باید هر دوره به پزشک قلب مراجعه کنند زیرا احتمال آسیب و حمله قلبی برای این افراد هست

اگر با شخصی رو به رو شدیم که دچار حمله قلبی شده چه کنیم

اگر شخصی را دیدید که بیهوش شده و یا احتمال دادید که با حمله قلبی مواجه شده سریعا با اورژانس تماس بگیرید (دقت کنید که در این زمان تماس با مطب پزشک بی فایده است ) اورژانس بهترین راه است، پس از آن ببینید که فرد نفس می کشد و آیا نبض دارد یا خیر، اگر در این شرایط بیمار نبض ندارد و یا نفس نمی کشد سریعا cpr یا عملیات احیا را شروع کنید.

به شکل ریتمیک سریع و قوی روی سینه فرد فشار بیاورید، این کار را بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ بار دقیقه.

اگر برای cpr آموزش ندیده اید از اورژانس تا رسیدنشان کمک بگیرید و راه هوایی و تنفس بیمار را باز کنید، اینجا یک فیلم cpr  برایتان گذاشته ام می توانید همین الان آن را یاد بگیرید و اگر با علائم حمله قلبی رو به رو شدید مضطرب و نگران و دستپاچه نشوید زیرا در این شرایط شما می توانید جان بیمارتان را نحات دهید ولی با دستپاچگی این اتفاق نخواهد افتاد.

حرف آخر

یک متخصص قلب می تواند کیفیت زندگی شما را بهبود دهد پس اگر شما با شرایطی رو به رو هستید که با فاکتورهای خطر قلب رو به رو هستید خود درمانی بدترین راه است زیرا ممکن است زمان طلایی را از دست بدهید، مخصوصا اینکه شرایطی مانند آنژیوپلاستی بسیار ساده تر از قبل می تواند کمکتان کند و بیمار را از هزینه های روحی و مالی اضافی برهاند و قبل از حمله قلبی بیمار را نجات دهد.

مطالبی که پیشنهاد می کنم بخوانید

آنژیوگرافی قلب