دکتر صادقی قهرودی
متخصص قلب و عروق ، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

 مقدار نرمال کلسترول خون چقدر است

مقدار نرمال کلسترول خون چقدر است

 مقدار نرمال کلسترول خون چقدر است

حتما درباره چربی مضر مواد غذایی که باعث افزایش کلسترول خون می شود چیزهایی شنیده اید ولی کلسترول چیست؟ انواع کلسترول کدام است ؟ چربی خوب به چه معنی است و چربی بد کدام است و در چه حد خطرناک است و مقدار نرمال کلسترول خون چقدر است ؟ جواب این سوالات را در این مقاله بخوانید.

دکتر محسن صادقی قهرودی

کلسترول در حقیقت چربی است که در رگها و در سیستم گردش خون گردش می کند، این چربی در دو دسته مفید و مضر قرار می گیرد، رسوب چربی بد و برخی دیگر عناصر خونی پلاک هایی را تشکیل می دهد که با مسدود کردن رگهای خونی باعث جلوگیری از گردش خون می شوند و جلوی رسیدن خون به برخی اندامهای بدن از جمله قلب و مغز را می گیرد و نتیجه آن سکته و عدم خونرسانی درست به سلولها خواهد بود

کلسترول در دو دسته تقسیم بندی می شود

  • کلسترول بد (LDL)
  • کلسترول خوب (HDL)

حفظ تعادل بین این میزان چربی اصلی ترین چالشی است که بسیاری افراد با آن دست و پنچه نرم می کنند، سطح چربی بد یا (LDL) باید پائین نگه داشته شود و داشتن کلسترول خوب (HDL) سلامت قلب را نشان می دهد و هرچه بالاتر باشد بهتر است.

بالابودن چربی خوب می تواند باعث محافظت فرد در برابر سکته و حمله قلبی شود

سطح کلسترول بر اساس سن و جنس

سطح کلسترول با افزایش سن شروع به بیشتر شدن و بالا رفتن می کند، پزشکان توصیه جدی می کنند که در سنین پائین تر و در جوانی از افزایش کلسترول مضر در خون جلوگیری کنند تا در سنین بالاتر دچار مشکل نشوید، زیرا درمان و کاهش کلسترول کنترل نشده در مدت زمان زیاد بسیار سخت تر خواهد بود.

کودکان میزان کلسترول بالایی ندارند و تنها کافی است که در زیر ۱۸ سالگی یکی دو بار سطح کلسترول کنترل و بررسی شود و تنها در صورتی که ریسک فاکتورهایی از افزایش کلسترول بالاتر دارند باید مرتبا تحت کنترل قرار بگیرند.

میزان کلسترول در آقایان به نسبت بالاتر از خانمها است و سطح کلسترول خون با افزایش سن شروع به افزایش می کند، با اینحال خانمها از این افزایش کلسترول خون مصون نیستند،در خانمها معمولا سطح کلسترول در دوران یائسگی شروع به افزایش می کند.

مقدار نرمال کلسترول خون چقدر است

مقدار نرمال کلسترول خون چقدر است

سطح کلسترول خون بنا بر شرایط سلامتی و ملاحظات و لایف استایل یا همان شیوه زندگی تغییر می کند و لازم است تا به خصوص افرادی که با اضافه وزن رو به رو هستند مراقب سطح چربی خونشان باشند.

سطح چربی بد (LDL) :

میزان کلسترول بد یا LDL باید کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد اگر این مقدار بین ۱۰۰ تا ۱۲۹ میلی گرم در دسی لیتر باشد برای افرادی در شرایط عادی که ریسک فاکتوری از بیماری های قلبی ندارند و یا مشکلات بهداشتی ندارند قابل قبول است ولی در مورد افرادی که بیماری قلبی دارند و یا در خطری از این بیماری هستند موجب نگرانی است، عدد ۱۳۰ میلی گرم تا ۱۵۹ میلی گرم در حد مرزی و عدد ۱۶۰ تا ۱۸۹ میلی گرم در دسی لیتر عددی است که در حد بالا و زیاد است، مقدار ۱۹۰ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر، بسیار بالا و خطرناک است.

میزان چربی خوب (HDL):

سطح این چربی باید بالاتر باشد، اگر این عدد زیر ۴۰ باشد یک عامل خطر برای انواع بیماری های قلبی و عروقی به حساب می آید، عدد بین ۴۰ تا ۵۹ در حد مرزی و عدد ۶۰ میلی گرم در دسی لیتر و بالاتر در رنج مناسب و خوب محسب می شود.

سطح کلسترول بد در کودکان :

در کودکان عدد نرمال کلسترول بد متفاوت است و دامنه بهینه آن در این گروه کمتر از ۱۱۰ میلی گرم در دسی لیتر و سطح مرزی بین ۱۱۰ تا ۱۲۹ و عدد بالاتر از ۱۳۰ خطرناک محسوب می شود.

حرف آخر

کنترل سطح کلسترول در بیماران قلب و عروق یک امر بسیار مهم و حیاتی است زیرا وجود کلسترول بد یا کاهش کلسترول خوب در خون می تواند عاملی برای سکته و حمله قلبی باشد، این بیماران بایست به طور مداوم تحت نظارت یک پزشک متخصص قلب و عروق باشند تا از خطر مصون بمانند، بنابراین با در نظر گرفتن مقدار نرمال کلسترول خون، اگر در سنین جوانی، میانسالی یا بالاتر قرار دارید و سطح کلسترول در مرز و یا بالاتر از حد عادی است حتما با پزشک تماس بگیرید و نیز در کودکانی با ریسک فاکتور بیماری های قلبی نیز کنترل توسط پزشک ضروری است.

منابع :

دکتر صادقی قهرودی فوق تخصص آنژیوگرافی قلب

سایت اخبار پزشکی

 

همین الان مشاوره بگیر