دکتر صادقی قهرودی
متخصص قلب و عروق ، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

اورژانس فشار خون در منزل

اورژانس فشار خون بالا در منزل

چند نکته مهم

  1. معمولا بیماران مبتلا به فشار خون، اعضا و عروق بدنشان به فشار بالا عادت دارند و افزایش موقت فشار در حد ۱۸۰ روی ۱۲۰ را به راحتی و بدون عارضه مهم تحمل می کنند، پس نگران نباشید و آرامش خود را حفظ کنید، چون استرس خود باعث افزایش بیشتر فشار خون می شود. عجله برای کنترل شدید و سریع ضروری نیست و حتی خطرناک است.
  2. میزان کاهش فشار، بسیار به علامت همراه آن وایسته است و همه بیماران نباید به یک میزان و شدت فشارشان کاهش یابد.
  3. شایع‌ترین علت افزایش حاد فشار خون، عدم مصرف دارو یا رعایت نکردن رژیم غذایی( مصرف نمک) است. پس بهتر است با رعایت رژیم و مصرف منظم دارو اجازه افزایش فشار ندهیم.
  4. کاهش سریع و شدید فشار خون در بسیاری از بیماران مبتلا به فشار خون به ویژه افراد مسن و افرادی که دچار سکته مغزی شده اند بسیار خطرناک تر از فشار خون بالای آن هاست و می تواند باعث تشدید آسیب مغزی شود.

 

دکتر محسن صادقی قهرودی

اما در فشار خون بالا در منزل چه کنیم؟

آرامش خود را حفظ کنیم و نگران نباشیم و با اورژانس تماس بگیرید.

اگر بیمار علائم اختلال تکلم، ضعف اندام ها، سردرد، تهوع و استفراغ دارد اصلا سعی در کاهش فشار با داروهای خوراکی نکنید. حتی اگر فشار بالای ۲۰۰ روی ۱۲۰ باشد.

اگر بیمار درد سینه یا تنگی نفس دارد در فشار خون بالای ۱۶۰ روی ۱۰۰ از قرص های دانه تسبیحی (پرل) نیتروگلیسیرین زیر زبانی استفاده کنید. (آن را با سوزن سوراخ کرده زیر زبان قرار دهید). معمولا تا پنج دقیقه اثر می کند.

اگر فشار بالا بود و علامت وجود داشت می توانید تا رسیدن اورژانس دومین پرل را به فاصله پنج تا ده دقیقه استفاده کنید.

فشار

اگر بیمار فشار خونی، فشارش بالاست و علامت ندارد یا سردرد مختصر دارد به این روش عمل کنیم:

اگر داروهای خود را در چند ساعت اخیر مصرف کرده است و فشار خون کمتر از ۱۸۰ روی ۱۱۰ است می تواند یک دز دیگر دارو مصرف کند.

اگر فشار بالاتر از ۱۸۰ روی ۱۱۰ است می توان نصف قرص کاپتوپریل ۲۵ میلی گرم را زیر زبان گذاشته و یک دز دارو قبلی خود را مجدد مصرف کند و نیم تا یک ساعت صبر کرده و مجدد فشار خون گرفته شود.

گرفتن مرتب و مکرر فشار خون با فواصل چند دقیقه باعث استرس شده، می تواند باعث افزایش فشارخون شود. لذا توصیه می شود در صورتی که بیمار علامت ندارد فشار نیم تا یک ساعت بعد کنترل شود.

مجددا یادآوری می شود در صورت داشتن علائم(درد سینه، تنگی نفس شدید، سردرد شدید، تاری دید، تهوع، اختلال تکلم، بی حسی اندامها) حتما با اورژانس تماس بگیرید.

دکتر محسن صادقی قهرودی استادیار دانشگاه متخصص قلب و عروق و فوق تخصص بالون آنژیوپلاستی و والوپلاستی.

dr.sadeghi_ghahrodi56

همین الان مشاوره بگیر