خطرات تنگی شدید دریچه آئورت

خطری که درباره تنگی شدید دریچه آئورت وجود دارد این است که از رسیدن مناسب خون به تمام بدن جلوگیری میکند. در این مواقع قلب برای افزایش خون رسانی به تمام بدن کار بیشتری انجام میدهد؛ اما در اکثر مواقع نمیتواند این کار را به خوبی انجام دهد. وقتی چنین اتفاقی رخ دهد با ضعیف تر شدن قلب علائمی مانند تنگی نفس و خستگی در فرد پدیدار میشود.

در بسیاری از بیماران دیده شده است که با گذشت زمان وضعیت بیماری بدتر میشود. در این هنگام ساختار اصلی دریچه آئورت با یک لایه کلسیومی پوشیده میشود و در این مرحله باز و بسته شدن دریچه به سختی صورت میگیرد.

بیمارانی که دچار تنگی دریچه آئورت هستند؛ ممکن است انجام بعضی از کارهای ساده و معمول روزانه مثل راه رفتن و یا بالا رفتن از پله ها را نتوانند انجام دهند.

وقتی این علائم در فرد ظاهر میشود؛ خطر ایجاد نارسایی قلبی در بیمار به شدت افزایش میابد. به همین دلیل است که طول عمر بیمارانی که دچار تنگی آئورت هستند ممکن است حتی از بیمارانی که سرطان های متاستاتیک ریه و پستان دارند نیز کمتر باشد.

نشانه های تنگی شدید دریچه آئورت

بسیاری از افراد نشانه های تنگی دریچه آئورت را با نشانه های معمول پیری و افزایش سن اشتباه میگیرند. نشانه های تنگی شدید دریچه آئورت ممکن است به این خاطر باشد که اکسیژن کافی به بدن شما نمی رسد. در طول زمان احساس خستگی و ضعف پدیدار میشود. این ها نشانه هایی هستند که در صورت بروز به این معنا هستند که تنگی دریچه آئورت به مراحل حاد خود رسیده است.

مطالعات نشان میدهد ۳۲ درصد از افرادی که هیچ گونه شکایتی از ناراحتی قلبی ذکر نمیکنند پس از معاینات بیشتر و پرسیدن برخی از سوالات حداقل ۴ مورد از علائم تنگی دریچه آئورت را داشته اند.

علائم تنگی دریچه آئورت

• درد قفسه سینه
  • احساس سبکی سر، گیجی و یا بیهوش شدن
  • سختی هنگام فعالیت و ورزش
  • تورم در ناحیه پا  به خصوص قوزک پا
  • تپش قلب سریع و غیرعادی

بالای ۵۰ درصد از افرادی که تنگی حاد دریچه آئورت دارند در صورت عدم تعویض دریچه ممکن است تا دو سال پس از تشخیص بیماری بمیرند.

درمان تنگی شدید دریچه آئورت

اگر پزشک برای شما تشخیص تنگی حاد دریچه آئورت گذاشته است باید به خاطر داشته باشید که دارو درمانی نمیتواند روند بیماری را متوقف کند و یا آن را درمان کند بلکه تنها باعث کاهش علائم بیماری میشود.

تعویض دریچه آئورت نیز تنها راهکار درمانی این بیماری نمیباشد.

برای هر فردی ممکن است شنیدن این جمله که بیماری قلبی دارد سخت باشد و ممکن است موقع فهمیدن آن در کمال ناباوری به شدت عصبی شوید.

ممکن است احساس سردرگمی کنید. یا ممکن است بخواهید برای مدتی فقط صبر کنید تا ببینید اوضاع چطور پیش خواهد رفت.

اما بهتر است بدانید که اگر پزشک تشخیص تنگی حاد دریچه آئورت را برای شما گذاشته است و علائم این بیماری را نیز در خود احساس میکنید بهتر است که هر چه سریع تر درمان شوید.

اگر هر کدام از علائمی که گفته شد را دارید سریعا با پزشک خود تماس بگیرید.

حداقل ۴۰ درصد از بیماران با تنگی حاد دریچه آئورت عمل تعویض دریچه را انجام نمی دهند.

عمل باز قلب تنها راهکار موجود برای تعویض دریجه قلبی نمی باشد. راهکار دیگر برای تعویض دریچه قلب که خطر کمتری نیز دارد تعویض دریچه آئورت از طریق کاتتر میباشد.

برای درمان بهتر لازم است حتما به یک متخصص قلب و عروق ( دکتر قلب ) مراجعه شود.

دکتر صادقی قهرودی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوپلاستی