دکتر صادقی قهرودی
متخصص قلب و عروق ، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

روش زندگی بعد از آنژیوپلاستی

روش زندگی بعد از آنژیوپلاستی

بسیاری از بیمارانی که تحت عمل آنژیوپلاستی قرار می گیرند به دنبال این هستند که بدانند آیا رژیم غذایی، لایف استایل و یا به طور کلی روش زندگی بعد از آنژیوپلاستی متفاوت خواهد بود و این افراد چگونه می توانند به زندگی عادی برسند و چه کارهایی را نباید بکنند، در این مقاله سعی کردم تا تمام سوالاتی را که در مطب از من می پرسید جواب بدهم ولی اگر بازهم سوالی برایتان مانده از طریق نظرات در همین صفحه بپرسید تا آنچه را که لازم است توضیح بدهم

دکتر محسن صادقی قهرودی

اولین قدم این است که آنژیوپلاستی را به خوبی بشناسید

اینکه استنت گذاری یک روش بسیار معمول در دنیاست، این روش در کشورهای پیشرفته دنیا به عنوان یک روش مناسب و متداول در درمان تنگی های عروق و یا درمان رگ های مسدود شده است پس جای نگرانی نیست، زمانی که شما سرما می خورید احتمالا به یک داروی مسکن نیاز دارید و این هم دقیقا یک بیماری است که به درمان نیاز دارد پس اضطراب و استرس به خودتان راه ندهید، استنت ها فنر هایی هستند که اغلب در حین و یا درست پس از آنژیوپلاستی کار گذاشته می شوند و کارشان این است که رگهایی را که باریک شده و عبور خون از آنها با مشکل مواجه شده و یا رگهایی را که مسدود شده اند باز نگه دارد.

بسیاری از این استنت ها از مش فلزی و برخی از آنها جنس پارچه مانند دارند که البته بیشتر در مورد شریانهای بزرگتر استفاده می شوند.

و این روش ها مانند هر روش دیگر پزشکی که انجام می شود سوالات زیادی را در ذهن بیمار به وجود می آورد که بعد از آن چگونه باید زندگی کنم.

روش زندگی بعد از آنژیوگرافی

ریکاوری و بازگشت به زندگی طبیعی پس از عمل

بیمارانی که تحت آنژیوپلاستی قرار می گیرند اگر عمل اورژانسی نبوده باشد به مدت یک روز در بیمارستان بستری هستند و این افراد در چند روز ابتدایی بعد از عمل می توانند به زندگی عادی ولی با فعالیت های سبک برگردند، بهتر است نوشیدن مایعات را در این دوره فراموش نکنید و هر چه بیشتر می توانید مایعات بنوشید تا رنگ کنتراست از بدن شما به وسیله ادرار سریعتر دفع شود.

چند روز ابتدایی بعد از آنژیوپلاستی را احتمالا احساس ضعف و خستگی خواهید داشت و ممکن است در محل ورود کتتر در کشاله ران و یا بازو کمی کبودی را مشاهده کنید و احساس درد مختصر در صورت اعمال فشار ممکن است پیش بیاید.

حدود یک هفته بعد از آنژیوپلاستی

در ادامه مقاله روش زندگی بعد از آنژیوپلاستی پس از یک هفته دکتر با معاینه و بررسی شرایط شما احتمالا به شما اجازه می دهد تا کارهای در حد متوسط را نیز انجام دهید ولی از فعالیت های سنگین و کارهایی که باعث تنگی نفس و یا درد در قفسه سینه می شود منع خواهد شد نگران نباشید این یک پروسه موقتی و برای درست پیشروی روند بهبودی شماست.

پس از سه چهار هفته

بعد از این مدت شما می توانید به زندگی عادی برگردید، وزرش کنید، اجسامی را که لازم است جا به جا کنید و به شکلی طبیعی گذران کنید ولی قبل از آن این پزشک است که باید با بررسی شرایط شما و درک موقعیت از سلامتتان این اجازه را به شما بدهد، پس اگر می گوئیم شما می توانید بعد از چهار هفته به زندگی کاملا عادی برسید منوط بر این است که پزشکتان شما را معاینه و شرایط را مساعد تشخیص بدهد.

و البته برای برخی بیماران متخصص قلب و عروق احتمالا قرارگیری در یک رژیم سالم غذایی، ورزش مناسب، ترک سیگار و داشتن یک لایف استایل مناسب را توصیه می کند.

آیا تمامی بیماران آنژیوپلاستی در همین سیر بهبودی هستند

خیر، برای بیمارانی که به شکل اورژانسی تحت درمان قرار گرفته اند و احتمالا پس از حمله قلبی آنژیو شده اند هم مدت زمان بستری در بیمارستان بیشتر شده و هم دوران نقاهت بیشتری را سپری می کنند.

در دواران نقاهت چه علائمی مهم هستند و باید به آن توجه کرد

به هر شکل بیماران از هر روش درمانی که استفاده کنند ممکن است بعضا با عوارضی رو به رو شوند و این عوارض زمانی جدی می شوند که برای هر پروسه شرایط را به سمت بد هدایت کرده باشند این شرایط مخصوصا زمانی که بیمار رعایت موارد لازم را ننموده باشد ممکن است پیش بیاید ( مراقبت های پس از عمل آنژیو را جدی بگیرید)، در رابطه با آنژیوپلاستی نیز اگر بیماران با این علامتها رو به رو شوند باید به پزشک اطلاع بدهند

  • خونریزی، تورم، درد و یا احساس ناراحتی در محل ورود کتتر
  • تورم و تب و قرمزی می تواند نشانه ای برای عفونت باشد
  • احساس خستگی و یا ضعف (گرچه در یک هفته اول این ضعف احتمال وقوع آن هست ولی بهتر است درباره حد این خستگی با پزشکتان صحبت کنید)
  • درد در ناحیه قفسه سینه
  • تنگی نفس

در این دوران دکتر قلب از شما می خواهد تا برای بررسی به مطب مراجعه کنید  احتمالا از شما یک تست ورزش هم خواهد گرفت تا نسبت به حد فعالیتهای روزانه و روند بهبودی شما یک شرایط بهینه را اعلام کند.

آیا به معاینات دوره ای نیاز دارم

بله، بسته به استنتی که برای شما استفاده شده لازم است تا بررسی های بعدی انجام شود و احتمالا تا چند هفته؛

تا پزشک بداند استنت سرجای درست قرار گرفته و به خوبی کار می کند، ممکن است لازم باشد تا با سی تی آنژیو و یا سونوگرافی شرایط مجدد زیر نظر گرفته شود و احتمال نشتی در چند هفته آینده بررسی شود و اگر نشتی وجود داشته باشد، ممکن است این معاینات دوره ای ادامه پیدا کند تا در صورت لزوم و زیاد بودن نشتی با عمل های جراحی مداخله ای رگ مجدد ترمیم شود.

داروهای مصرفی

پس از عمل مصزف به موقع داروها بسیار مهم است تا از لخته شدن خون و انسداد مجدد رگ جلوگیری شود، پزشر داروهای ضدپلاکتی مانند آسپرین و مهارکننده ای که کنترل لخته شودن خون را برعهده می گیرند مانند داروهای ضد انعقادی و ضدپلاکتی P2Y12 را تجویز می کند پراسوگرل، کلوپیدوگرل و یا داروی تیکگرل از جمله P2Y12 ها هستند که البته به طور فراگیرتر در ایران کلوپیدوگرل مورد مصرف قرار می گیرد ، به دلیل حساسیت بالا در داروهای اینچنینی هنوز مصرف پراسوگرل در ترجیج پزشکان ایرانی نیست گرچه در بسیاری کشورها این دارو آزمایش و جوابدهی مناسب داشته است.

عوارض احتمالی در عدم موفقیت استنت

در رابطه با استنت گذاری و خطرات پس از آن در یک مقاله مجزا به طور کامل توضیح داده شده می توانید آن را مطالعه کنید و از طریق این لینک مقاله را ببینید، ولیکن در یک نگاه کلی

  • خونریزی و یا عفونت در محل ورود کتتر
  • ایجاد لخته خون و یا آسیب به رگ خونی
  • ضربان غیر طبیعی قلب
  • حمله قلبی
  • سکته قلبی
  • درد یا ناراحتی در قفسه سینه
  • واکنش آلرژیک به رنگ کنتراست

و این شرایط در زمانی که بیمار پس از عمل به درستی داروهای مربوط به جلوگیری از انفعاد خون و رقیق کننده را مصرف ننماید بسیار خطرناک بوده و می تواند منجر به ایجاد لخته و خطر حمله قلبی شود، بنابراین از داروهای ضدانعقادی به درستی استفاده کنید و نیز در قفسه سینه را جدی بگیرید و در این صورت به پزشک اطلاع دهید تا در صورت لزوم پزشک از روش های ترمیمی استفاده کند.

توصیه می کنم این مقاله را که درباره آنژیوگرافی نوشته ام به طور کامل مطالعه کنید زیرا بسیاری از سوالات شما را در آنجا پاسخ داده ام ولی اگر بازهم سوالی هست برای پاسخ دهی به شما آماده ام.

آنژیوگرافی قلب چیست

دکتر صادقی قهرودی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی و آنژیوگرافی

همین الان مشاوره بگیر