نشانه ها و علائم ناراحتی قلبی – با این نشانه ها به پزشک متخصص قلب مراجعه کنید

قلب عضو حساسی از بدن است که همیشه نسبت به آن و علائمی که گویای بیماری های قلبی است حساسیت و هراس خاص وجود دارد ولی این یک قانون نیست که وقتی کسی به بیماری قلبی مبتلا شده نشانه های واضحی را بروز دهد، برخی مواقع فقط مثل وقتی که در فیلها می بینیم فرد با یک سقوط ناگهان و زمین خوردن رو به رو می شود، ولی در مواردی هم علائم ناراحتی قلبی از قبل بروز و هشدارهایی را می دهد، این مقاله سایت دکتر صادقی قهرودی متخصص قلب را به این موضوع اختصاص داده ایم.

دکتر محسن صادقی قهرودی

هشدار مهم

نشانه هایی که در اینجا آمده است به خصوص در زمانی که بیمار با مشکلات دیابت، کلسترول بالا یا فشار خون رو به رو است مهم است و این دسته باید حتما به دکتر قلب مراجعه کنند.

درد قفسه سینه

یکی از رایجترین علائم ناراحتی قلبی که بیماران از آن حرف می زنند مشکلاتی است که در ناحیه قفسه سینه احساس می کنند، البته اشخاص مختلف از علائم مختلفی حرف می زنند ، مثلا برخی می گویند قفسه سینه ام سنگین می شود مثل اینکه یک فیل روی آن نشسته، برخی دیگر می گویند احساس می کنم با یک انگشت قفسه سینه ام را فشار می دهند و یا بعضی افراد از سوختن این ناحیه حرف می زنند و به اصطلاح می گویند قفسه سینه ام می سوزد.

البته همه دردها در قفسه سینه خطرناک نیستند و همه آنها هم نشان دهنده درد قلب نیستند، در مقاله ای که اینجا گذاشته ام، گفته ام که کدام نوع درد در قفسه سینه خطرناک است و کدام را جدی بگیرید، این مقاله را در کنار مطلبی که می خوانید، مطالعه کنید.

اگر درد خیلی کوتاه بود و یا در زمانی که فشاری بر روی سینه وارد می شود اتفاق افتاد احتمالا مشکل به دلیل ناراحتی قلبی نیست ولی بازهم نیاز به بررسی دارد؛

ولی مهم است که مخصوصا خانمها به دلیل شیوع بالاتر حملات قلبی و مشکلات قلبی اگر درد بیشتر از چند دقیقه طول کشید با اورژانس تماس بگیرند.

درد قفسه سینه چه زمانی جدی است؟

دومین حالت از علائم ناراحتی قلبی حالت تهوع، سوء هاضمه، سوزش سردل یا درد معده است

این علامتی است که ممکن است بیمار در زمان سکته قلبی تجربه کند و حتی استفراغ هم احتمال دارد که اتفاق بیافتد، این شرایط در مورد زنان بیشتر اتفاق می افتد، البته این علامت در افرادی هم که مشکلات معده و سوء هاضمه دارند پیش می آید و عملا تفکیک بین این دو گاهی سخت می شود ولی اگر شما این مشکلات را دارید و مخصوصا بقیه علائم ناراحتی قلبی که در این مطلب آمده را هم دارید پس به پزشک قلب اطلاع دهید.

سوزش سر دل یا حمله قلبی

دردی که به سمت بازو و دست کشیده می شود از علائم ناراحتی قلبی است

دردی که در ناحیه چپ بدن منتشر می شود یک هشدار است، البته شاید شخص تنها در دست و بازو آن را احساس کند ولی به شکل عمده از سینه شروع می شود و به سمت بیرون از آن کشیده می شود، پس درد سمت چپ و دست چپ هم از مواردی است که باید لحاظ کنید.

احساس سرگیجه و سبکی

عدم تعادل و احساس سبکی یا سرگیجه در مواردی که مثلا شما به طور ناگهانی می ایستید اتفاق می افتد، اما این موضوعی نیست که به سادگی از آن عبور کنید، چون اگر احساس عدم تعادل و سرگیجه داشته باشید و مخصوصا با تنگی نفس یا احساس ناراحتی در قفسه سینه همراه شود احتمال زیادی دارد که با قلب شما رابطه داشته و باید سریع به پزشک اطلاع بدهید.

این می تواند نشان دهد که فشار خون بیمار پائین بوده و قلب قادر به پمپاژ کافی خون نیست.

درد در ناحیه گلو یا فک می تواند از علائم ناراحتی قلبی باشد

به خودی خود این درد نشان دهنده ناراحتی قلبی نیست ولی اگر دردی را احساس می کنید که از ناحیه قفسه سینه به سمت فک و گلو کشیده می شود و آنجا منتشر می شود می تواند نشانه ای برای حمله قلبی باشد پس با اورژانس در شرایط اورژانسی و در شرایط بهتر با پزشک قلب در تماس باشید.

به راحتی احساس خستگی می کنید

اگر برای کارهای ساده ای مانند بالا رفتن از پله، یا بلند کردن وسائل سبک احساس خستگی می کنید یا احساس می کنید که در حالت چرخش و سرگیجه قرار می گیرید این یک احساس عادی نیست و باید برای آن مشورت کنید

این نوع اتفاقات برای پزشک مهمتر از بقیه علائم ناراحتی قلبی هست، مخصوصا اگر تغییرات قابل توجه باشد، در خانمها مخصوصا، خستگی مفرط و غیر قابل توضیح برای روزهای متوالی می تواند نشانه ای برای نارحتی قلبی باشد.

خر و پف یا آپنه خواب

خر و پف شبانه در حد معمول چندان نگران کننده نیست ولی اگر این بیش از حد اتفاق بیافتد و با صدای بلند بوده یا حالتی شبیه به خفگی داشته باشد احتمالا نشانه هایی از آپنه خواب است، آپنه خواب ممکن است با بیماریهای ریه و یا مغزی نیز در ارتباط باشد ولی همراهی این علامت با بقیه علائم قلبی نشان می دهد که بهتر است شما قلبتان را بازبینی کنید، در مورد آپنه خواب ممکن است پزشک بخواهد تا با یک دستگاه خواب CPAP شرایط را بررسی کند.

علائم نارحتی قلبی

تعریق در بین علائم ناراحتی قلبی

این علامت اگر به شکل ناگهانی اتفاق بیافتد و بدن شما با عرق سرد و همراه بقیه علائم پیش بیاید می تواند نشانه ای برای حمله قلبی باشد، بهتر است سریع با اورژانس تماس بگیرید و البته سعی کنید اگر خودتان قرار است به اورژانس مراجعه کنید رانندگی نکنید.

سرفه های ممتد که قطع نمی شوند

وقتی قلب نتواند به خوبی جوابگوی نیاز بدن شما باشد ممکن است خون به داخل ریه ها برگردد و باعث سرفه شود، این حالت همراه با مخاط صورتی رنگ یا سفید رنگ خبر از نارسایی قلبی می دهد، مخصوصا برای کسانی که در بین ریسک فاکتورهای بیماری قلبی قرار دارند.

پاها، و مچ پای متورم

تورم در این نواحی گویای این است که قلب به اندازه کافی توانایی برای پمپاژ خون را ندارد و یا خون با سرعت کافی در رگها به جریان در نمی آید و به همین دلیل با بازگشت خون در رگها تورم ایجاد می شود، همچنین بیماران نارسایی قلبی با مشکلاتی در کلیه مواجه می شوند که در اثر آن سدیم اضافه خون و آب اضافی خون به درستی در کلیه ها استخراج نمی شود و این موجبات بیشتری برای ناراحتی قلبی خواهد بود.

ضربان قلب نامنظم

افزایش ضربان قلب در حالتهایی مانند عصبی بودن و هیجان عادی است ولی اگر بیش از حد اتفاق بیافتد یا اغلب درگیر تپش قلب باشید ممکن است با شرایطی به نام فیبریلاسیون دهلیزی در ارتباط باشد که احتیاج به درمان دارد.

حرف آخر

علائمی که به شکل اجمالی در این گفتگو آورده شد جزء علائم بارز در بیماران قلبی عروقی است و افرادی که بالای شصت سال سن دارند علی الخصوص مهم است که آنها را جدی بگیرند، با اینکه علائم در همه افراد یکسان نیست و ممکن است برخی از این علائم تجربه شود یا تمامی آنها در کنار هم و یا گاها هیچ کدام، ولی با اینحال مهم است کسانی که حتی علامتی ندارند ولی طبق ریسک فاکتور ها در خطر هستند به پزشک مراجعه کنند.

heart-attack (1)

دکتر صادقی قهرودی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی