دکتر صادقی قهرودی
متخصص قلب و عروق ، آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی

تنگی نفس در خواب نشانه چیست

تنگی نفس در خواب نشانه چیست

اگر تا الان برای شما این اتفاق افتاده که به خاطر قطع تنفس یا نفس تنگی از خواب بپرید و یا نتوانید شب را به خوبی سپری کنید احتمالا نگران این هستید که علت این نفس تنگی چیست و باید به کدام پزشک مراجعه کنید یا اینکه درمان آن چیست، آیا نفس تنگی در خواب خطرناک است و بسیاری سوالات دیگر که همینجا به شما پاسخ می دهم.

دلایل مختلفی برای نفس تنگی در خواب وجود دارد که نشان دهنده شرایط مختلف در بدن شما هستند این نفس تنگی ممکن است با قلب و یا ریه شما در ارتباط باشد یا اینکه در شرایطی که به آن آپنه خواب گفته می شود قرار داشته باشید، اضطراب و آلرژی هم می تواند این نفس تنگی را ایجاد کند.

دکتر محسن صادقی قهرودی

چه زمانی این نفس تنگی خطرناک می شود

اگر در هنگام خواب به شکل ناگهانی و شدید به نفس تنگی دچار شدید این یک شرایط جدی است مخصوصا اگر

  • زمانی که به شکل صاف دراز کشیده اید نمی توانید نفس بکشید و یا نفس کشیدن برایتان سخت شده
  • اگر این نفس تنگی بدتر می شود و از بین نمی رود
  • موقع نفس کشیدن صدای بلند می شنوید
  • اگر سینه تان خس خس می کند
  • با علائم آنفولانزا رو به رو هستید
  • لب یا انگشتانتان آبی شده
  • وجود تورم در پا

اینها شرایطی هستند که تنگی نفس در آنها اعلام یک خطر است و باید سریع تر به پزشک مراجعه کنید

یکی از مهمترین علائم نارسایی قلبی همین نفس تنگی است ولی هر نوع تنگی نفس را نمی توانید به قلبتان ربط بدهید، افرادی که نارسایی قلبی دارند و تنگی نفس برایشان اتفاق می افتد معمولا این علائم را دارند

  • در سینه شان احساس سنگینی می کنند
  • موقع راه رفتن احساس خستگی می کنند
  • در بین راه رفتن باید مکث کنند و دوباره راه بیافتند
  • وقتی دراز می کشند بدتر می شوند و ممکن است نفس تنگی آنها را شبها از خواب بیدار کند.

چه دلایلی منجر به نفس تنگی می شود

وقتی تنگی نفس از یک ماه بیشتر طول بکشد به آن تننگی نفس مزمن گفته می شود، در تحقیقاتی که پزشکان داشته اند نشان داده شده است که ۸۵ درصد تنگی نفس به مشکلات ریوی، قلبی و مشکلات اضطرابی بر می گردد ، این حالت زمانی به وجود می آید که

  • بدن نتواند به میزان کافی اکسیژن را وارد خون کند
  • ممکن است ریه ها قادر به پردازش میزان کافی اکسیژن نباشند
  • ممکن است قلب نتواند به خوبی خون را به داخل رگها پمپاژ کند

به این نوع تنگی نفس که در هنگام خواب اتفاق می افتد ارتوپنیا گفته می شود، اگر در ساعات بعد از خواب اتفاق بیفتد به آن تنگی نفس شبانه پاروکسیمال گفته می شود.

تنگی نفس در خواب

اگر دلیل تنگی نفس ریه باشد

ریه در شریط مختلف ممکن است دچار اختلال شود که در نتیجه آن تنگی نفس اتفاق بیافتد، برخی از اینها مزمن و خطرناک هستند و می توانند زندگی فرد را تهدید کنند ولی برخی دیگر قابل درمان است

آسم :

آسم بیماری است که با التهاب ریه همراه است، در حقیقت ایجاد التهاب در ریه باعث می شود تا بیمار با مشکل در تنفس رو به رو شود و ممکن است این تنگی نفس در خواب هم نمود پیدا کند در صورتی که

  • وضعیت خوابیدنتان به دیافراگم فشار بیاورد
  • در گلو مخاط تشکیل شده و با ایجاد سرفه و تنگی نفس مشکل ساز می شود
  • در شب هورمونهای بدن تغییر می کنند
  • ممکن است محلی که می خوابید آسم را تحریک کند

آمبولی در ریه

ایجاد لخته خون و یا چربی در یکی از سرخرگ های ریوی و یا بافت شش ها آمبولی ریه گفته می شود، در کنار تنگی نفس در این حالت درد قفسه سینه، سرفه و تورم ممکن است اتفاق بیافتد، آمبولی در اکثر مواقع در اثر شکستگی ها به وحود می آید که در این صورت لحته خون از سرخرگها عبور و با تپش قلب به سمت ریه پرتاب می شود، این بیماری در همه سنین ممکن است رخ دهد ولی در بزرگسالان معمول تر است، این لخته ها می توانند جریان خون را برای شما محدود کنند و بسیار مهم است که سریع درمان شوند، بنابراین اگر احساس می کنید تنگی نفستان ربطی به آمبولی ریه دارد سریعا با اورژانس تماس بگیرید، البته این را هم بگویم که این حالت در افرادی که مدت زمان زیادی را رختخواب هستند هم احتمال وقوع دارد.

بیماری مزمن انسدادی ریه

تنگی نفس، سرفه، ایجاد خلط سینه از جمله نشانه های این بیماری است، افرادی که بر برونشیت مزمن مبتلا هستند بیشتر در معرض این بیماری قرار می گیرند، این بیماری با مسدود کردن و یا تنگ کردن راههای هوایی ریه باعث می شود که فرد به تنگی نفس ابتلا شود، افراد سیگاری ، قرار گرفتن در معرض دود سیگار  و نیز مواد شیمیایی از جمله مواردی هستند که شرایط را برای تنگی نفس از این نوع محیا می کنند، استعمال دخانیات یکی از شایعترین علل برای ایجاد این بیماری است.

پنومونی یا ذات الریه

پنومونی در اثر ویروس، باکتری و یا قارچ ایجاد می شود، در این بیماری کیسه های هوایی دچار تورم و درون آنها از مایع پر می شود و همین باعث تنگی نفس بیمار؛

خلط، درد قفسه سینه، تب و اشکالات تنفسی از علائم پنومونی است، بهتر است به دنبال درمان آن باشید.

و اما بیماری های قلبی

از دلایل دیگری که تنگی نفس در خواب به وجود می آید بیماری قلبی است، شرایطی که در بیماری های قلبی عروقی ایجاد می شود می تواند منجر به کاهش پمپاژ خون و تنگی نفس شود، این حالت در زمان خواب و یا چند ساعتی بعد از خواب هم ممکن است اتفاق بیافتد.

نارسایی قلب

همانطور که در بالا گفتیم، نارسایی قلبی به دلیل ناتوانی در پمپاژ کافی خون تنگی نفس در خواب را به وجود می آورد، برخی عوامل مانند سیگار کشیدن، دیابت، مصرف برخی داروها و رژیم غذایی بد به این خطرات دامن می زند و به عنوان عوامل ریسک و خطر مطرح می شود، درباره نارسایی قلب قبلا به طور کامل توضیح داده ام مقاله ای که در اینجا آورده هم را می توانید برای دانستن درباره نارسایی قلب مطالعه کنید.

علت تنگی نفس در خواب چیست

بیماری شریان کرونر

در این بیماری که شاید برایتان جالب باشد بدانید در جوامع پیشرفته شیوع بیشتری دارد سرخ رگ های تاجی تنگ و باریک می شوند و عضلات قلب خون و اکسیژن کافی نمی گیرند و اگر با گرفتگی این سرخرگ ها به قسمتی از قلب خون و اکسیژن نرسد سلولهای آن خواهند مرد و سکته قلبی به وجود می آید.

به مقاله علائم ناراحتی قلبی مراجعه کنید

در بیماری شریان کرونری ممکن است در زمان استراحت کمتر مشکل پیش بیاید ولی اگر شخص بخواهد کاری مانند بالا رفتن از پله انجام دهد دیگر به اندازه کافی اکسیژن به قلب نرسیده و ممکن است درد قلب و آنژین قلبی به وجود بیاید.

آلرژی

آلرژی می تواند در شب به سمت بدتر شدن برود، گرد و غبار، موی حیوانات خانگی یا اهلی و برخی دیگر آلرژن ها عواملی برای آلرژی هستند، ممکن است باز ماندن پنجره خانه تان با آوردن گرد و غبار به آن دامن بزند.

آپنه خواب

آپنه به شرایطی گفته می شود که در آن راههای هوایی شما به طور کامل و یا تا حدودی بسته شود، در این شرایط شما برای نفس کشیدن از خواب می پرید و هنگام بیدار شدن در صبح خسته و کسل هستید در مواردی هم فرد متوجه کمبود اکسیژن در بدنش نمی شود ولی با اینحال صبح با کسالت از خواب بیدار می شود، آپنه خواب یک وضعیت خطرناک است و طبق تحقیقات انجام شده این افراد ۷ برابر بیشتر در معرض تصائفات ناشی از وسائل نقیله هستند، در کنار کسل ببودن سردرد و تحریک پذیر بودن نشانه ای برای آپنه است. بهتر است برای درمان این نوع تنگی نفس در خواب ابتدا به همکاران ریه و سپس به متخصص قلب مراجعه کنید.

حملات اضطرابی و هراس

تنگی نفس در خواب به دلیل این هراس ها در زمانی اتفاق می افتد که در طول روز با مشکلی مواجه شده باشید و این واکنش طبیعی بدن به شکل حمله هراس و تنگی نفس در شب نمود پیدا کند.

تشخیص تنگی نفس در خواب به چه شکل است

پزشک در اغلب موارد با معاینات بالینی و اولیه قادر است تنگی نفس را تشخیص دهد ولی در مواردی نیاز هست تا مطالعات بیشتری انجام شود

  • پالس اکسی متری
  • رادیوگرافی
  • الکتروکاردیوگرافی یا نوار قلب
  • اسپیرومتری
  • تست استرس
  • مطالعه خواب

 

درمان تنگی نفس در خواب

درمان بسته به علت به وجود آورنده تنگی نفس متفاوت است، به طور مثال

بیماران آسم

باید شرایط بهتری را برای خودشان از نظر محیطی و محرک ها فراهم کنند، یک برنامه منظم درمانی تحت نظارت پزشک داشته باشید، سعی کنید از یک بالشت مناسب برای خواب استفاده کنید که راههای هوایی تان را باز نگه دارد.

بیماری مزمن انسدادی ریه

بیماران این دسته باید سیگار را ترک کنند، در معرض دود سیگار قرار نگیرند، از داروهای شیمیایی دور بمانند و تحت نظر پزشک از داروهای مناسب استفاده کنند

پنومونی

استراحت، مصرف به موقع داروها، کاهش دهنده های تب، مصرف آنتی بیوتیک ها

نارسایی قلبی

درمان نارسایی قلبی بسیار بسته به زمانی است که بیمار برای درمان مراجعه نموده و به شرایط بیمار بستگی زیادی دارد، برای این که درمان آن را بدانید مقاله ای را که در اینجا آورده ام به طور کامل بخوانید.

آپنه خواب

بیماران این دسته ممکن است با تغییر سبک زندگی بهبودی حاصل کنند، کاهش وزن، ترک سیگار، رژیم غذایی مناسب و احتمالا در مواردی به دستگاههای کمکی نیاز دارند تا از باز بودن راههای هوایی شان مطمئن شوند.

آلرژی

اتاق خواب خودتان را پاکسازی کنید و آلرژن ها را حذف کنید، استفاده از دستگاه تصفیه هوا ممکن است کمکتان کند.

اضطراب و حملات هراس

دقیقا مشخص است که چه باید بکنید، گرچه می دانم که تقریبا غیر ممکن است که در معرض استرس و اضطراب قرار نگیرید ولی می توانید از تکنیک های کاهش استرس برای رفع این هراس ها استفاده کنید همین طور کمک گرفتن از همکاران روانشناس و روانپزشک حالتان را بهتر می کند.

حرف آخر

تمام دلایلی که در این مقاله آورده شد بخشی از دلایلی بود که می توان برای تنگی نفس در خواب عنوان کرد، دلایل دیگری هم مطرح است که برای به دست آوردن راه حل مناسب اولین و بهترین و در دسترس ترین راه مراجعه به یک پزشک خوب است، متخصصان ریه، قلب، روانپزشکی و نیز همکاران جنرال گزینه های مناسبی برای شما هستند.

شما می توانید با مطب ما نیز در تماس باشید، دکتر صادقی قهرودی متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی بوده و ایشان در زمینه بیماری های قلبی عروق تبحر و مهارت دارند، همچنین این دسته از بیماران عزیز که ب تنگی نفس در خواب مواجه می شوند نیز از دسته بیماران ایشان بوده و می توانند با مطب برای گرفتن نوبت هماهنگ شوند.

 

همین الان مشاوره بگیر